شیر های اهرمی برای راحتی و سهولت استفاده شناخته شده اند؛ زیرا فقط به یک چرخش کوچک برای کار نیاز دارند. علیرغم محبوبیت آن ها، این شیر ها ممکن است گهگاه دچار اختلال شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. با ما همراه باشید تا شما را در فرآیند تعویض مغزی شیر اهرمی و رفع مشکلات رایج آن مانند کاهش فشار آب، راهنمایی کنیم. نگران نباشید؛ زیرا ما در این راهنما به صفر تا صد نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی پرداخته ایم و با مطالعه آن دیگر نیازی به هیچ چیز نخواهید داشت.

مراحل تعویض مغزی شیر اهرمی

تعویض مغزی شیر اهرمی

  • آب را قطع کنید.

قبل از برداشتن شیر آب و دسترسی به کارتریج، ضروری است که جریان آب را ببندید. دو سوپاپ قطع را که در زیر سینک قرار دارند، پیدا کنید. این شیر ها وظیفه کنترل لوله کشی متصل به شیر آب را بر عهده دارند. شیر های قطع را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شوند. در صورتی که نمی توانید دریچه های قطع کننده تعبیه شده را در زیر سینک قرار دهید، سایر مناطقی که مانع کنتور آب و لوله کشی می شوند را بررسی کنید. اگر هنوز نتوانسته اید شیر های قطع کننده را پیدا کنید، با بستن شیر واقع در کنتور، آب اصلی را قطع نمایید.

  • آب باقی مانده را تخلیه کنید.

پس از اتمام این مرحله، شیر آب معیوب را باز کنید تا آب باقی مانده تخلیه شود. پس از آن، دهانه تخلیه سینک را ببندید تا از ریزش اجزای کوچک شیر در آن جلوگیری شود.

  • درپوش و پیچ و مهره های آن را باز کنید.

با استفاده از یک پیچ گوشتی با تیغه باریک، درپوش تزئینی واقع در بالای شیر آب را از بین ببرید. به طور معمول، یک پیچ در زیر درپوش شیر وجود دارد که اهرم و دسته شیر را در موقعیت خود محکم می کند. پیچ را بیرون بکشید و اجزای آزاد شده را در یک منطقه مشخص نگه دارید. این قطعات نقش مهمی در آب بندی مجدد شیر دارند. در صورت وجود چندین قطعه جدا شده، آن ها را به ترتیب حذف ترتیب دهید تا روند مونتاژ مجدد تسهیل شود.

شیرآلات ساختمانی مجهز به یک دهانه چرخان، معمولا دارای یک مهره نگهدارنده دایره ای هستند که بین دسته و دهانه قرار گرفته است. لبه مهره حتی زمانی که دریچه آب بسته است قابل مشاهده است و شبیه لبه یک سکه است و شکل شیار به خود می گیرد. برای جدا کردن مهره، از انبردست برای باز کردن آن استفاده کنید. سپس به بلند کردن و چرخاندن دهانه ادامه دهید تا از بین برود.

تعویض مغزی شیر اهرمی

  • اورینگ را با حلقه های جدید جایگزین کنید.

در زیر دهانه یک بدنه استوانه ای سوپاپ قرار دارد که معمولا توسط دو اورینگ احاطه شده است. اگر نشتی در اطراف پایه دهانه رخ داده است، توصیه می شود اورینگ را با حلقه های جدید جایگزین کنید.

  • مغزی شیر را دربیاورید.

برای استخراج مغزی، از یک انبردست استفاده کنید و این کار را با گرفتن محکم ساقه شیر انجام دهید. در صورتی که هسته دست نخورده باقی بماند، استفاده از ابزار حذف کارتریج ضروری است.

در صورتی که ساقه دارای یک حفره در راس خود باشد، ابتدا یک بلوک چوبی کوچک را در پشت بدنه شیر قرار دهید. اگر شیر آب به صورت افقی به دیوار چسبانده شده است، یک بلوک چوبی کوچک را بالای آن قرار دهید. سطح بالایی بلوک باید با کارتریج هماهنگ باشد یا 2.5 سانتی متر بالا تر از آن باشد.

یک میخ را از طریق روزنه در ساقه وارد کنید و اطمینان حاصل کنید که تقریبا 2.5 سانتی متر از آن از هر طرف بیرون زده است. ساقه را بچرخانید تا میخ و بلوک موازی یکدیگر باشند.

با برداشتن دهانه و دسته، قسمت بالای مغز نمایان می شود و با یک گیره در جای خود محکم می شود. برای بلند کردن این گیره از انبردست استفاده کنید.

  • کارتریج را باز کنید.

یکی از مراحل در تعویض مغزی شیر اهرمی این است که یک انبردست بردارید و انتهای دسته را در زیر میخ و بالای بلوک قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دسته ها روی ساقه قرار می گیرند. انبر را به سمت بالا بلند کنید و کارتریج را از بین ببرید.

کارتریج را به طور کامل بررسی کنید. اگر صاف به نظر می رسد و راه های داخلی بدون مانع به نظر می رسند، ممکن است فقط جایگزین کردن اورینگ کافی باشد. برای روغن کاری اورینگ های جدید از وازلین استفاده کنید و آن ها را با دقت در شیار های روی بدنه کارتریج قرار دهید.

  • کارتریج را تعویض کنید.

با این حال، اگر کارتریج مسدود، خورده یا آسیب دیده باشد، لازم است آن را به طور کامل تعویض کنید. برای نصب کارتریج جدید، از انبردست استفاده کنید تا ساقه را تا آنجا که ممکن است گسترش دهید. سپس، لبه کارتریج را فشار داده و آن را روی بدنه سوپاپ بلغزانید. هنگام قرار دادن کارتریج روی بدنه شیر، تراوش آب در اطراف ساقه طبیعی است.

کارتریج را با استفاده از انبردست بچرخانید تا زبانه های کوچکی که به آن گوش گفته می شود، در بالا با شکاف های بدنه سوپاپ که امکان قرار دادن نگهدارنده را فراهم می کند، تراز شوند. در حالی که به مهره روی بدنه سوپاپ فشار وارد می‌کنید، گیره را با قرار دادن آن در زیر گوش ‌های کارتریج و داخل شکاف ‌ها تعویض کنید. از انبردست برای محکم کردن گیره در جای خود استفاده کنید.

تعویض مغزی

  • قطعات را مجددا نصب کنید.

برای شیر های مجهز به یک کنترل، ساقه را بچرخانید تا بریدگی انتهایی بالای کف سینک قرار گیرد. به منظور نهایی کردن تعمیر، به نصب مجدد اجزای دسته، پیچ ها و درپوش تزئینی ادامه دهید.

در مورد شیر هایی که توسط یک اهرم کنترل می شوند، بریدگی را در جهت مخالف قرار دهید. در صورت لزوم، با نصب اورینگ های جدید روی بدنه شیر شروع کنید. سپس به نصب مجدد مهره باز و نگهدارنده ادامه دهید. سپس شیر اصلی تامین آب را باز کنید. اگر به نظر می رسد جریان آب کافی نیست، هواکش را از دهانه خارج کرده و آن را کاملا تمیز کنید.

جمع بندی

نشتی شیر آب یکی از مشکلات رایج بسیاری از افراد است. این نشت ممکن است به دلیل آسیب دیدگی مغزی، واشر اورینگ یا خود آب باشد. اورینگ یک واشر لاستیکی است که روی کارتریج یا هسته قرار دارد. در صورت بروز مشکل در مهره یا واشر اورینگ، چرخاندن دسته شیر ضروری است. اگر هد کهنه یا فرسوده نیست و به نظر می رسد واشر ترک خورده یا آسیب دیده است، تعویض واشر می تواند مشکل چکیدن آب از شیر آب را حل کند؛ اما در صورت آسیب دیدگی و ساییدگی سر، تعویض آن با رعایت مراحل فوق ضروری است. در این مقاله به بررسی مراحل تعویض مغزی شیر اهرمی پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *