حمام جایی برای تجدید قوا و دریافت حس طراوت و شادابی پس از یک روز کاری سخت و پر مشغله است. حمام نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی شما دارد. دوش یک عنصر مهم در این فضا است که اثر بخشی استحمام و دستیابی به آرامش را چندین برابر می ‌کند. انتخاب مدل دوش حمام با توجه به تنوع و گستردگی طیف انواع دوش در بازار برای برخی از افراد ممکن است چالش برانگیز باشد. این راهنمای جامع، با هدف تسهیل این فرآیند، به بررسی و مقایسه‌ انواع دوش حمام، مزایا و معایب هر یک و ارائه نکات کلیدی برای انتخابی متناسب با نیاز و سلیقه‌ شما می‌ پردازد.

طبقه ‌بندی مدل دوش حمام

مدل دوش حمام

دوش‌ های حمام در مدل ‌های بسیار متنوعی تولید می شوند. دوش ‌های حمام را بر اساس معیار های گوناگونی طبقه ‌بندی می ‌کنند. در این بخش به معمول ترین طبقه‌ بندی این تجهیزات اشاره می‌ کنیم:

بر اساس نوع نصب:

  • دوش سقفی: این نوع دوش به صورت مستقیم بر سقف حمام نصب شده و آب را به صورت بارانی و یکنواخت بر روی بدن می ‌ریزد. دوش سقفی در دو نوع ثابت و متحرک موجود است.
  • دوش دیواری: دوش دیواری یکی از محبوب ترین انواع دوش حمام است که به دلیل ویژگی هایی مانند نصب آسان، قیمت مناسب و متنوع بودن در اکثر خانه‌ ها یافت می‌ شود. این نوع دوش در عین سادگی کارایی و عملکرد خوبی دارد و تجربه دوش گرفتن خوبی برای شما خواهد داشت.
  • دوش پنلی: مدل دوش حمام پنلی فرا تر از یک دوش معمولی است. مجموعه‌ ای کامل از تجهیزات است که تجربه ‌ای منحصر به فرد و لذت بخش را برای شما فراهم می‌ کند. این نوع دوش با امکاناتی مانند دوش سقفی، علم دوش دستی، ماساژور و سایر تجهیزات همراه است.

نوع سردوش

بر اساس نوع سردوش:

نوعی از سردوش ساده و کاربردی است که به صورت ثابت روی دیوار و سقف نصب می ‌شود. این نوع سردوش، به علت نداشتن قابلیت تنظیم برای خروج آب، تنوع و امکانات کمتری نسب به سایر مدل ها دارد. با این حال به دلیل قیمت مناسب، نصب سریع و آسان و عدم نیاز به نگهداری انتخاب مناسبی برای برخی از افراد است.

  • سردوش متحرک: نوعی از سردوش که بسیار محبوب و پرکابرد است و علت آن نیز انعطاف پذیری و راحتی است.
  • سردوش دستی: سردوش دستی بر یک علم قابل انعطاف نصب شده که امکان جابجایی و هدایت جریان آب را به هر نقطه از بدن، فراهم می ‌کند. این نوع سردوش برای شستشوی راحت تر بدن و یا سطوح حمام ایده آل است.

بر اساس نوع شیر دوش:

  • شیر اهرمی: در شیر اهرمی می توان اهرم را در جهات مختلف حرکت داد تا دما و فشار به صورت تدریجی و به آسانی تنظیم شود.
  • شیر دو فلکه ‌ای: شیر های دو فلکه‌ ای که امروزه رایج نیستند از دو فلکه مجزا برای کنترل جداگانه آب سرد و گرم تشکیل شده اند. تنظیم دمای آب به صورت دقیق با این نوع شیر کمی سخت تر است.

انتخاب دوش مناسب برای حمام

انتخاب دوش مناسب برای حمام

قبل از انتخاب دوش خانه‌ تان دانستن چند نکته ضروری است و حتما باید قبل از خرید به آن توجه کنید:

فضای حمام: در حمام هایی با متراژ کم، دوش ‌های دیواری و یا سردوش ‌های متحرک فضا های کمتری را درگیر می کنند. برای فضا های بزرگ تر دوش ‌های سقفی و یا پنلی برای تجربه حمام لوکس و لذت بخش پیشنهاد می‌ شود.

بودجه: همانطور که اشاره شد، دوش‌ های حمام در طیف‌ های قیمتی گسترده‌ ای عرضه می‌ شوند. پیش از نتخاب باید بودجه خود را تعیین کنید. طیف وسیعی از انتخاب ‌ها پیش روی شماست.

  • فشار آب: اگر در محل سکونت شما فشار آب کم است، از دوش‌ هایی با سایز بزرگ تر و یا دوش‌ های سقفی که به فشار آب کمتری نیاز دارند، استفاده کنید.
  • مصرف آب: اگر برای شما صرفه جویی در مصرف آب اولویت است، دوش ‌های کم مصرف با لیبل WaterSense را انتخاب کنید. در این دوش ‌ها از فناوری ‌های نوین استفاده شده که مصرف آب را به طرز قابل توجهی کاهش می دهند.
  • امکانات جانبی: در برخی از دوش ‌ها امکانات جانبی خاصی مانند ماساژور، چراغ LED و اسپیکر وجود دارد که بسته به نیاز مشتری قابل نصب است.

سبک دکوراسیون حمام: مدل دوش حمام مناسب، علاوه بر توجه به نیاز و سلیقه‌ های شخصی باید با در نظر داشتن دکوراسیون نیز انتخاب شود. اگر سبک حمام لاکچری، مدرن و مینیمال باشد از مدل ‌های پنلی و سقفی می‌ توان استفاده کرد.

نصب و نگهداری: دشواری نصب انواع مدل‌ دوش‌ حمام با توجه به طبقه بندی آن متفاوت است. اگر در زمینه‌ نصب چنین تجهیزاتی اطلاعی نداشتید بهتر است از یک فرد ماهر کمک بگیرید.

  • نگهداری: برای تمیز کردن دوش، آن را با آب و صابون یا شوینده‌ های ملایم به طور منظم تمیز کنید. از رسوب زدا های مناسب برای پاک کردن رسوب دوش و برای تمیز کردن منافذ دوش از خلال دندان استفاده کنید. رسوبات باعث مسدود شدن سردوش و کاهش فشار آب می ‌شوند. برای رسوب زدایی از شیر دوش محلول سرکه سفید رقیق استفاد کنید. سردوش را به مدت 30 دقیقه در این محلول خیس و سپس با آب بشویید. از مواد شوینده قوی و اسیدی به هیچ عنوان استفاده نکنید. با رعایت این نکات ساده دوش خود را برای سال ‌ها سالم حفظ کنید.

جمع‌ بندی

انتخاب مدل دوش حمام مناسب با توجه به تنوع مدل ‌ها و نیاز های مختلف، می‌ تواند چالش ‌برانگیز باشد. این راهنمای جامع به شما در انتخاب دوش ایده‌ آل کمک می ‌کند. برای انتخاب دوش مناسب بهتر است کوچک بودن یا بزرگ بودن فضای حمام، مقدار بودجه، فشار آب، میزان مصرف آب، سبک دکوراسیون منزل و حمام و موارد دیگری را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *