یکی از مهم ترین تجهیزات هر حمامی، علم دوش آن است. علم های دوش مدل های مختلفی دارند که هر کدام از آن ها دارای یک سری ویژگی مختلف و منحصر به فرد خود هستند. یکی از محبوب ترین علم های دوشی که امروزه در حمام ها نصب می شود، مدل های یونیورست است. علم های دوش یونیورست همراه با طراحی مدرن و زیبا، ویژگی های مختلفی نیز دارند که باعث می شود از آن ها در اکثر حمام ها استفاده شود. در این مقاله درمورد این که علم دوش یونیورست چیست و چه ویژگی هایی دارد بیشتر توضیح خواهیم داد.

علم دوش یونیورست چیست؟

دوش های یونیورست که در فارسی به آن ها دوش دو کاره نیز گفته می شود، مدلی از دوش است که دو سردوش دارد؛ یک دوش مانند دیگر علم های دوش معمولی روی بدنه قرار گرفته است و یک دوش دیگر نیز وجود دارد که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دوش اصلی دارد اما اندازه آن کوچک تر است.

علم دوش یونیورست بیشتر برای خانواده هایی پیشنهاد می شود که علایق متفاوتی برای دوش گرفتن دارند. چون بسته به سلیقه خود می توانند از دوش متحرک یا دوش ثابت استفاده کنند. در این مدل علم دوش ها معمولا دوش اصلی ثابت و دوش کوچک تر که روی بدنه قرار گرفته است متحرک و کوچک تر است.

قسمت های مختلف علم دوش یونیورست

علم دوش یونیورست

به طور کلی دوش یونیورست از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. سردوش ثابت

سردوش ثابت همان دوش اصلی است که روی سقف حمام نصب می شود یا می تواند روی علم دوش قرار بگیرد.

  1. شلنگ

شلنگ بخش ثابتی از همه مدل های دوش است که مشخص می کند شما می توانید ارتفاع دوش را تا چه اندازه تنظیم کنید.

  1. سردوش متحرک

مهم ترین عامل تفاوت علم دوش یونیورست با دیگر مدل ها همین داشتن سردوش متحرک است. سردوش متحرک به عنوان یک سردوش دوم در کنار دوش اصلی قرار می گیرد و شما می توانید مکان آن را تغییر دهید و در زوایای دلخواه از دوش استفاده کنید.

مدل های مختلف علم دوش یونیورست

علم های دوش یونیورست به طور کلی دارای دو مدل تنسو و فلت هستند. دو مدل تنسو و فلت هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند که بسته به نوع کاربرد، نوع طراحی و جذابیت می توانند توسط افراد مختلف انتخاب شوند.

  • علم دوش تنسو

اگر برای انتخاب علم دوش یونیورست به دنبال مدل های آن هستید باید بدانید که مدل های تنسو دارای زاویه طراحی گرد و استوانه ای شکل هستند. سردوش این نوع علم ها نیز سطح مقطعی گرد دارد که برای افزایش زیبایی، ضخامت آن معمولا بسیار کم است.

  • علم دوش فلت

علم های دوش فلت نوع دیگری از انواع علم دوش یونیورست است که در طراحی آن از خطوط صاف و زاویه های قائم استفاده شده است. طراحی این نوع علم دوش به نحوی است که حس استحکام را منتقل کند. سطح سردوش معمولا به صورت مستطیل یا مربع طراحی می شود و کاملا تخت است. همچنین ممکن است به شکل مکعب نیز به نظر برسد.

مواد اولیه ساخت

مواد اولیه ساخت

به طور کلی دوش های یونیورست با سه ماده استیل یا فولاد ضد زنگ، برنج و یا پلاستیک ساخته می شوند. در ادامه ویژگی هر کدام از متریال ها را توضیح می دهیم.

استیل یا فولاد ضد زنگ

استیل یا فولاد ضد زنگ رایج ترین ماده برای ساخت علم دوش یونیورست است. استیل در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم است و به راحتی زنگ نمی زند. همچنین در برابر خوردگی نیز مقاوم است و در برابر مواد شیمیایی به راحتی واکنش نشان نمی دهد. به علاوه مقاومت استیل در برابر خرد شدگی بسیار بالا است و می تواند فشار بالایی را نیز تحمل کند.

برنج

برنج یکی از بهترین ماده ها برای ساخت علم دوش یونیورست محسوب می شود. برنج انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استیل دارد و در عین حال از دوام و ماندگاری مشابهی برخوردار است. عمر بالای دوش های برنجی و همچنین مقاومت زیاد در برابر خوردگی، برخی از ویژگی های علم دوش برنجی یونیورست محسوب می شود. گفتنی است که برنج در کنار مقاومت بالا، قیمت بسیار مناسبی نیز دارد.

پلاستیک

پلاستیک بیشتر به دلیل سبک بودن و ضد زنگ بودن برای ساخت علم دوش یونیورست استفاده می شود. پلاستیک به کار رفته معمولا از لاستیک یا پی وی سی است.

علم دوش یونیورست بهتر است یا یونیکا؟

رقیب اصلی دوش های یونیورست مدل های یونیکا هستند. اما به طور کلی دوش های یونیورست در بین مشتریان محبوب تر هستند؛ زیرا مدل های یونیورست تجهیزات بیشتری دارند و به همین دلیل امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان می گذارند.

مهم ترین تفاوتی که بین این دو مدل وجود دارد این است که قیمت دوش یونیورست به دلیل داشتن امکانات بیشتر کمی بالا تر است. بنابراین برای کسانی که به دنبال گزینه ای اقتصادی هستند علم دوش یونیکا و برای کسانی که به دنبال امکانات بیشتر هستند علم دوش یونیورست را پیشنهاد می کنیم.

مهم ترین ویژگی های دوش یونیورست

مهم ترین ویژگی های دوش یونیورست

برخی از مهم ترین ویژگی های علم دوش یونیورست عبارت اند از :

  • امکان استفاده هم به صورت متحرک و هم به صورت ثابت به لطف دو داشتن دو سردوش متفاوت
  • جذابیت و زیبایی به ویژه برای خانه های مدرن
  • عملکرد بهتر نسبت به دوش های معمولی و تک کاره
  • کاهش قابل توجه مصرف آب
  • امکان تنظیم حالات مختلف مانند حالت قطره ای برای تغییر شکل جریان آب به دلیل داشتن سردوش بزرگ
  • امکان استفاده برای شست و شوی حمام به لطف سردوش دوم متحرک
  • دارای قابلیت گردش 360 درجه ای سردوش ها

جمع بندی

سردوش ها از مهم ترین تجهیزات حمام محسوب می شوند که می توانند تاثیر بسیار زیادی روی تجربه شما از استحمام بگذارند. به همین دلیل سردوش ها دارای مدل های بسیار مختلفی هستند که هر کدام ویژگی های متفاوت و مخصوص به خود را دارند. یکی از مدل های محبوب سردوش که امروزه می توان آن را در اکثر حمام ها مشاهده کرد، سردوش حمام یونیورست است که از ویژگی هایی مثل زیبایی و ظرافت و کاهش مصرف آب برخوردار است. در این مقاله درمورد علم دوش یونیورست توضیح دادیم.

 

1 فکر در مورد “علم دوش یونیورست چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *