شیرآلات اهرمی از جمله شیرآلات محبوبی هستند که به دلیل عمر بالا، مقاومت خوب و استفاده راحت در اکثر نقاط ساختمان از جمله آشپزخانه و حمام نصب می شوند. شیرآلات اهرمی دارای مدل ها و طراحی های مختلفی هستند که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. این مدل ها هر کدام دارای یک سری تفاوت ها هستند که باعث می شود قیمت شیر های مختلف اهرمی با یکدیگر فرق داشته باشد. در این مقاله برخی از مهم ترین عواملی را که موجب تفاوت قیمت شیرآلات اهرمی می شود، نام ببریم.

عوامل تاثیر گذار روی قیمت شیرآلات اهرمی

قیمت شیرآلات اهرمی

  • متریال به کار رفته

مهم ترین عامل تاثیر گذار روی قیمت این دست از شیرآلات موادی است که برای ساخت محصول به کار رفته است. متریالی که برای اجزای داخلی و خارجی شیر به کار رفته است می تواند تاثیر بسیار زیادی روی قیمت نهایی محصول بگذارد. طبیعتا هر چه کیفیت و میزان کمیاب بودن یک ماده بیشتر باشد، شیرآلاتی که از آن ساخته می شود نیز قیمت بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این میزان سنگینی ماده مورد نظر می تواند روی قیمت شیر تاثیر بگذارد. امروزه اکثر شیرآلات اهرمی با استفاده از آلیاژ برنج ساخته می شوند. البته مدل هایی نیز هستند که با استفاده از استیل و مس ساخته شده باشند. هر کدام از آن ها قیمت های خاص خود را دارند.

  • طراحی

عامل مهم و تاثیر گذار بعدی روی قیمت شیرآلات اهرمی طراحی است. امروزه بعضی از شیرآلات آنقدر زیبا طراحی می شوند که می توان آن ها را یک اثر هنری به حساب آورد. قطعا هر چه یک محصول طراحی ظریف تر، زیبا تر و با جزئیات بیشتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. البته علاوه بر زیبایی، طراحی شیرآلات با توجه به مدلی که دارد، باعث تفاوت های زیادی می شود. برای مثال یک شیر هوشمند دیجیتالی حتی اگر طراحی ساده تری از یک شیر مخلوط با طراحی زیبا داشته باشد، باز هم گران قیمت تر است.

طراحی شیرآلات معمولا تعیین می کند که شیر چه امکانات و قابلیت هایی داشته باشد. هر چه شیر طراحی بهتری داشته باشد، به احتمال زیاد امکانات خاص تر و بیشتری در آن قرار گرفته است که قیمت آن را افزایش می دهد.

طراحی

  • آبکاری

یکی از مهم ترین مراحل ساخت شیر که یکی از فاکتور های تاثیر گذار روی قیمت شیرآلات اهرمی نیز محسوب می شود، نوع آبکاری محصول است. آبکاری در واقع یک مرحله از ساخت شیرآلات مختلف است که در آن روی آن ها پوششی اعمال می شود تا شیر در برابر عوامل محیطی مانند مواد شیمیایی و رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد. هر چه یک شیر آبکاری بهتر داشته باشد، در برابر مشکلاتی مانند زنگ زدگی، خوردگی و از دست دادن رنگ اولیه مقاومت بیشتری خواهد داشت. شیر با آبکاری خوب نیز طول عمر بیشتری خواهد داشت.

آبکاری شیرآلات می تواند با مواد مختلفی باشد که قیمت شیرآلات اهرمی را تعیین می کند. برای مثال رایج ترین مواد برای آبکاری شیر ها نیکل و کروم، برنج، مس و حتی برنز هستند. رایج ترین نوع آبکاری برای مقاوم کردن شیرآلات استفاده از نیکل و کروم است و تقریبا 90 درصد شیرآلاتی که در اطراف خود مشاهده می کنید با نیکل و کروم آبکاری شده اند.

البته به لطف پیشرفت هایی که در تکنولوژی صورت گرفته است، روش های جدید آبکاری مانند PVD نیز اکنون در دسترس است. شیرآلاتی که دارای آبکاری PVD هستند، قیمت بسیار بیشتری دارند. از سوی دیگر کیفیت و دوام فوق العاده از ویژگی های این نوع شیر ها است.

  • کیفیت مواد به کار رفته

کیفیت قطعات مختلف شیر به خصوص کیفیت مواد داخلی از مهم ترین فاکتور های تعیین کننده قیمت شیرآلات اهرمی است. هر چه کیفیت ساخت قطعات به ویژه قطعات داخلی بیشتر باشد، عمر محصول نیز طولانی تر خواهد بود. برای مثال مغزی شیرآلات معمولی و یا کارتریج از مهم ترین قطعات داخلی یک شیر محسوب می شوند که تاثیر بسیاری روی قیمت آن می گذارند.

البته در صورتی که شیر ویژگی های بیشتری مانند حسگر، دکمه، صفحه دیجیتال یا اهرم های خاص داشته باشد، کیفیت قطعات اضافی نیز بر تعیین قیمت شیرآلات اهرمی موثر است.

کیفیت مواد به کار رفته

  • شیوه نصب

معیار مهم بعدی برای تعیین قیمت نحوه نصب است. شیرآلات به طور کلی به دو دسته توکار و روکار از نظر نصب و طراحی تقسیم می شوند. امروزه در بسیاری از خانه ها به دلیل فضای کمی و برای صرفه جویی در فضا از شیرآلات توکار استفاده می شود. شیرآلات توکار تماما داخل دیوار نصب می شوند و تنها قسمت هایی که برای کنترل جریان آب نیاز است مانند اهرم تنظیم فشار و دما بیرون باقی می ماند.

به طور کلی قیمت شیرآلات اهرمی که به صورت توکار نصب می شوند، از شیرآلات روکار بالا تر است. هزینه نصب شیرآلات توکار نیز بیشتر است. اما داشتن مزایایی مانند اشغال فضای کمتر و زیبایی بیشتر می تواند این مشکلات را جبران کند.

  • برند تولید کننده

فرقی نمی کند که قصد خریدن چه محصولی را دارید. همیشه یکی از عوامل تعیین کننده قیمت هر محصولی برند تولید کننده آن است. برای شیرآلات اهرمی نیز این موضوع صدق می کند. طبیعی است که قیمت شیرآلات اهرمی که توسط برند های داخلی تولید شده است، به میزان قابل توجهی از نمونه های خاجی کمتر است. البته در بین نمونه های داخلی نیز تولید کنندگان زیادی هستند که محصولات آن ها بسته به میزان شهرت و سابقه شان قیمت های مختلفی خواهد داشت. همچنین مواردی مانند شیوه عرضه و طراحی کالا که توسط برند انجام می شود می تواند روی قیمت تمام شده محصول تاثیر بگذارد.

جمع بندی

شیرآلات اهرمی را می توان محبوب ترین نوع شیرآلات که در ساختمان ها نصب می شوند، دانست. زیرا مقاومت بسیار بالایی دارند و استفاده از آن ها نسبت به دیگر شیرآلات راحت تر است. اما درست مانند دیگر محصولات عواملی هستند که می توانند روی قیمت شیرآلات اهرمی تاثیر بگذارند. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد عوامل مهم و تاثیر گذار روی قیمت این محصولات توضیح دادیم. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از: متریال به کار رفته، طراحی، آبکاری، کیفیت مواد به کار رفته، شیوه نصب و برند تولید کننده.

1 فکر در مورد “قیمت شیرآلات اهرمی بر اساس چه عواملی تعیین می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *