شایع ترین مشکلی که بعد از مدتی استفاده از شیرآلات مختلف با آن رو به رو خواهید شد، رسوب و جرم گرفتن شیر است. آب به دلیل داشتن املاح مختلف مانند کلسیم و منیزیم باعث می شود تا بعد از مدتی لکه های سفت و سخت سفید رنگی روی شیر به وجود بیاید. این لکه ها در صورتی که به موقع پاک نشوند، سخت تر خواهند شد و در عملکرد شیرآلات اهرمی شما اختلال ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درمورد نحوه جرم گیری شیرآلات اهرمی توضیح دهیم.

چرا شیرآلات اهرمی جرم می گیرند؟

جرم گیری شیرآلات اهرمی

بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید، آب مقداری املاح طبیعی مانند گچ، کلسیم و آهک دارد. این املاح با گذر زمان روی شیرآلات رسوب می کنند و جرم می گیرند. در صورتی که رسوب در زمان مناسب پاک نشود، بعد از مدتی باعث اختلال در عملکرد شیر می شود؛ به همین دلیل باید با استفاده از راه های ساده و طبیعی جرم روی شیر ها را پاک کنید.

چگونه شیرآلات اهرمی را جرم گیری کنیم؟

برای جرم گیری شیرآلات اهرمی روش های مختلفی پیش روی شماست. برخی از راه هایی که می توانید به کمک آن ها شیرآلات خود را جرم گیری کنید عبارت اند از :

  • لیمو یا آبلیموی تازه

ساده ترین راه برای جرم گیری انواع شیرآلات بدون این که به آن ها آسیبی وارد شود، استفاده از لیمو یا آبلیموی تازه و طبیعی است. در صورتی که از لیموی تازه استفاده می کنید، کافی است که آن را نصف کنید و به آرامی روی سطوح مختلف به ویژه قسمت های جرم گرفته شیر بکشید. این کار را تا زمانی که همه قسمت های شیر با آب لیمو مرطوب شود ادامه دهید.

در صورتی که می خواهید برای جرم گیری شیرآلات اهرمی از آبلیموی تازه و طبیعی استفاده کنید، کافی است که آبلیمو را روی یک پارچه نسبتا زبر بریزید و روی سطوح رسوب گرفته بمالید. فرقی نمی کند که از آبلیمو یا خود لیمو استفاده کرده اید، بعد از انجام کار باید اجازه دهید که چند ساعتی روی شیر بماند. بعد از آن از مخلوط آب و صابون استفاده کنید تا رسوب ها به طور کامل از بین بروند.

  • مایع ظرفشویی و جوش شیرین

ترکیب بعدی که می توانید برای جرم گیری شیرآلات اهرمی از آن استفاده کنید، ترکیب مایع ظرفشویی و جوش شیرین است. برای جرم گیری با استفاده از این روش ابتدا لازم است که مقداری مایع ظرفشویی روی شیر آب خود بریزید و آن را شستشو دهید. سپس باید مقداری جوش شیرین تهیه کنید و با اضافه کردن چند قطره آب، جوش شیرین را به حالت خمیری در بیاورید. بعد از اینکه جوش شیرین حالت خمیری به خود گرفت، مقداری از آن را روی مسواک قدیمی بزنید و روی تمامی قسمت های شیر به ویژه قسمت های دارای رسوب بمالید.

اجازه دهید جوش شیرین مدتی روی شیر بماند و در آخر با استفاده از آب ولرم به خوبی آن را آبکشی کنید تا فرآیند جرم گیری تمام شود.

مایع ظرفشویی و جوش شیرین

  • خمیر دندان

می توانید برای جرم گیری شیرآلات اهرمی که رسوب زیادی به آن ها نچسبیده است، از خمیر دندان استفاده کنید. برای این کار کافی است که مقداری خمیر دندان روی شیر بمالید؛ سپس با استفاده از یک دستمال قدیمی و نسبتا زبر روی رسوب ها بکشید. البته خمیر دندان نباید به طور کامل از روی شیر پاک شود. هر چه خمیر دندان بیشتر روی شیر بماند، قدرت رسوب زدایی و براق کردن آن نیز بیشتر خواهد شد. بعد از گذشت مدتی می توانید شیر آب را با آب ولرم بشویید.

  • سرکه سفید

یکی دیگر از ماده هایی که می توان برای جرم گیری شیرآلات اهرمی از آن استفاده کرد، سرکه سفید است. برای این کار لازم است که تنها مقداری سرکه سفید را روی شیر اسپری کنید و سپس با یک دستمال مناسب خشک کنید.

نکته مهمی که برای جرم گیری با سرکه سفید باید حتما به آن دقت داشته باشید، خشک بودن سطح شیر است. چرا که سرکه سفید تنها زمانی بهترین تاثیر را خواهد داشت که سطح شیر کاملا خشک باشد. هر چه سطح شیر رطوبت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت از قدرت جرم گیری سرکه سفید کم خواهد شد.

نکات مهم در جرم گیری شیرآلات اهرمی

نکات مهم

برای جرم گیری شیرآلات اهرمی حتما باید به چند نکته زیر دقت کنید تا به شیرآلات خود آسیبی وارد نکنید:

  • اگر شیر آب شما از مدل های رنگی است و یا از مواد خاصی مانند برنج یا مس ساخته شده است، به هیچ عنوان از مواد اسیدی حتی اسید های ضعیف نیز نباید برای شستشو آن استفاده کنید. چرا که موجب از بین رفتن رنگ شیر و آسیب دیدن آن می شود. برای جرم گیری شیرآلات اهرمی رنگی و یا ساخته شده از برنج و مس تنها راه چاره این است که مراقب شیر باشید و آن را زود به زود بشویید و اجازه ندهید که رسوب روی آن ها بنشیند.
  • به هیچ عنوان تحت هیچ شرایطی از موادی مانند وایتکس، تیرک یا دیگر مواد اسیدی برای پاک کردن رسوب ها از روی شیرآلات استفاده نکنید. مواد آسیب زننده لایه رویی شیر آب را از بین می برند و به آن رنگی سیاه می دهند. لکه ها و آسیب هایی که در اثر مواد شیمیایی روی شیر آب ایجاد می شود معمولا قابل ترمیم نیست.
  • برای این که نیازی به جرم گیری شیرآلات اهرمی نداشته باشید می توانید روزانه با یک اسفنج نرم و مقداری آب و صابون آن ها را بشویید.

جمع بندی

یکی از مشکلات شایع در تمام شیرآلات فارغ از مدل آن ها، جرم گرفتن است. جرم گرفتن شیر می تواند روی عملکرد و عمر آن تاثیر منفی بگذارد؛ برای همین بهتر است که قبل از جرم گرفتن شیر آن ها را جرم گیری کنید. برای جرم گیری شیرآلات اهرمی روش های مختلفی وجود دارد که به سادگی و با موادی که در منزل دارید می توانید اجرا کنید. در این مقاله چند روش جرم گیری شیرآلات را نام بردیم و درمورد نحوه انجام دادن آن ها توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *