مقاوم ترین و ساده ترین نوع شیرآلات برای استفاده، شیرآلات اهرمی هستند. این شیرآلات امروزه کاربرد گسترده ای برای استفاده در سرویس های بهداشتی و همچنین آشپزخانه های امروزی دارند. مهم ترین ویژگی این نوع شیرآلات داشتن یک اهرم برای قطع و وصل کردن آب است که استفاده از آن را نسبت به شیرآلات دیگر راحت تر می کند. شیرآلات اهرمی محبوبیت بالا و مدل های مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر، انواع شیرآلات اهرمی را نام ببریم.

مدل های مختلف شیرآلات اهرمی

انواع شیرآلات اهرمی

  • شیرآلات توپی

شیرآلات توپی واشر ندارند و امکان خراب شدن آن ها خیلی کم است. این نوع از شیرآلات اهرمی را امروزه می توانید در بسیاری از آشپزخانه ها مشاهده کنید. این نوع شیر یک اهرم دارد که روی یک مغزی به شکل توپ حرکت می کند. مغزی توپی شیر می تواند از جنس پلاستیک یا فلز باشد. این مغزی درون بدنه شیر قرار گرفته است. خود این توپ یک محفظه یا شکاف دارد تا بتواند آب را از خود عبور دهد. بسته به موقعیت توپ، امکان کنترل جریان و کنترل دمای آب خروجی از طریق دسته وجود دارد.

  • شیرآلات کارتریج

یکی از رایج ترین انواع شیرآلات اهرمی که در ادامه، بیشتر درمورد آن ها صحبت خواهیم کرد، شیرآلات اهرمی کارتریجی هستند. این مدل شیر اهرمی عملکرد یکنواختی دارد و با نیم دور حرکت دسته به راحتی از حالت باز به بسته یا برعکس تغییر می کند. وظیفه کنترل در این نوع شیر ها بر عهده مغزی سرامیکی ای است که درون شیر قرار دارد. شما می توانید با حرکت دسته میزان و دمای آب را به دلخواه تنظیم کنید. در بین انواع شیرآلات اهرمی مدل کارتریج از جدید ترین مدل ها محسوب می شود.

  • شیرآلات تک اهرمی

شیرآلات تک اهرمی همان طور که از نام آن ها نیز پیدا است، یک اهرم دارند. این شیرآلات می توانند جریان آب را به تنهایی قطع یا وصل کنند. همچنین هم جریان آب گرم و هم جریان آب سرد وارد یک کارتریج می شود؛ به همین دلیل می توان با یک اهرم هم شدت جریان آب و هم دمای آن را کنترل کرد.

  • شیرآلات دو اهرمی

از انواع شیرآلات اهرمی می توان به شیرآلات دو اهرمی نیز اشاره کرد. شیرآلات دو اهرمی همان طور که مشخص است، دو اهرم دارند. شیرآلات دو اهرمی عملکرد کاملا مشابهی با شیرآلات تک اهرمی دارند. با این تفاوت که در شیر های دو اهرمی هر اهرم می تواند به طور جداگانه آب سرد و آب گرم را کنترل کند.

تشخیص مدل شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی را نمی توان در یک نگاه تشخیص داد و برای تشخیص آن بهتر است که به مکانی که از شیر استفاده شده است توجه کرد، برای مثال شیرآلات اهرمی ای که در آشپزخانه نصب می شوند، معمولا از مدل توپی، دیسکی یا کارتریجی هستند. در بین انواع شیرآلات اهرمی مدل های کارتریجی تک دسته هستند و هنگام باز و بسته کردن شیر به راحتی می توانید متوجه حرکت به سمت بالا یا پایین شیر شوید. در مدل های توپی یا دیسکی، قسمت های داخلی شیر هنگام باز و بسته شدن حرکت چرخشی دارند.

بیشتر شیر های اهرمی ای که در حمام نصب می شوند، از نوع دو اهرمی کارتریجی هستند. البته بستگی به این دارد که شیر آب های دو اهرمی قدیمی باشند یا جدید؛ زیرا مدل های بسیار قدیمی معمولا کارتریج ندارند و به صورت فشاری کنترل می شوند. معمولا شیر های فشاری به جای کارتریج یک دهانه فلزی به همراه واشری پلاستیکی در زیر خود دارند.

در بین انواع شیرآلات اهرمی مدل های دو اهرمی معمولا به صورت تک دسته ای نشت می کنند. یعنی اگر شیر دچار مشکلی شود، به احتمال زیاد تنها دسته آب گرم یا سرد نشت کرده است و احتمال نشتی کردن هر دو آن ها خیلی کم است.

رایج ترین مشکلات شیرآلات اهرمی

مشکلات شیرآلات

شیرآلات اهرمی به دلیل مقاومت بالای خود شناخته می شوند؛ به همین دلیل احتمال خرابی آن ها بسیار کم است. یکی از رایج ترین مشکلاتی که انواع شیرآلات اهرمی با آن رو به رو هستند، سفت شدن اهرم است. زمانی که اهرم سفت می شود، به سختی می توان دسته را باز یا بسته کرد. این مشکل معمولا به دلیل خراب شدن مغزی شیر اهرمی رخ می دهد و تنها راه چاره نیز تعویض مغزی است. به غیر از تعویض مغزی، مشکلاتی مانند سفت شدن مهره کارتریج، رسوب گرفتگی کارتریج و خراب شدن آن، وجود ایراد در تراشکاری محل نصب کارتریج و… نیز می توانند دلایلی باشند که موجب سفت شدن اهرم شیرآلات اهرمی می شود.

علائم خرابی شیر های اهرمی

علائم خرابی

شیر های اهرمی نسبت به دیگر شیرآلات احتمال خرابی بسیار کمتری دارند؛ اما درست مانند بقیه شیرآلات آن ها نیز طول عمر مشخصی دارند و بعد از مدتی باید تعویض شوند. همه آن ها بعد از مدتی، دچار ساییدگی، پوسیدگی، پارگی، خوردگی و فرسودگی می شوند. علاوه بر این، به دلیل املاح داشتن، رسوب مواد معدنی سخت نیز موجب خرابی سریع تر کارتریج ها می شود. به همین دلیل است که شیر آب معمولا دچار نشتی می شود و یا با سفت شدن دسته، امکان باز و بسته کردن راحت شیر وجود ندارد.

اگر علائم زیر را در شیر خود مشاهده کنید، به این معنی است که احتمالا عمر کارتریج شیر شما به پایان رسیده است و نوبت آن است که شیر کارتریج را تعویض کنید. همچنین امکان روغن کاری نیز وجود دارد. علائم خرابی شیر های اهرمی عبارتند از:

  • شیر آب بسته است اما نشتی دارد.
  • اهرم سفت شده است و به سختی باز و بسته می شود.

جمع بندی

شیرآلات ساختمانی مدل های مختلفی دارند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. یکی از محبوب ترین و بهترین مدل های شیرآلات مدل های اهرمی هستند که خود از مدل های مختلفی تشکیل شده اند. از مهم ترین ویژگی شیرآلات اهرمی می توان به استفاده راحت و ساده و همچنین طول عمر بالا اشاره کرد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر انواع شیرآلات اهرمی را نام بردیم و درمورد آن ها توضیح دادیم.

2 فکر در مورد “معرفی انواع شیرآلات اهرمی و نحوه تشخیص هر یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *