مشابه هر کالای دیگری، شیرآلات بهداشتی هم ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد. اگر دانشی در مورد مشکلات شیرآلات دارید، تعمیر شیر اهرمی برای شما کار ساده و آسانی خواهد بود. با این حال، اگر مشکل شیر شما پیچیده و اساسی است، توصیه می‌ شود از متخصصان تاسیسات، و یا نصابان ماهر برای تعمیر شیرآلات خود کمک بگیرید. این راهنما شما را به طور کامل و جامع درمورد تعمیر شیر اهرمی راهنمایی می کند. برای شروع کار ابتدا مشکل را پیدا کنید و سپس به خواندن این راهنما ادامه دهید تا بتوانید مشکل را به درستی حل کنید.

باز کردن شیر اهرمی

تعمیر شیر اهرمی

تعمیر شیر اهرمی شامل چند مرحله است. ابتدا باید آب را با بستن دریچه های منبع در زیر سینک قطع کنید و سپس از قطع شدن آب اطمینان حاصل کنید تا بتوانید تعمیر را آغاز کنید.

برای شروع فرآیند، باید دسته را بردارید. اگر یک کلاه پلاستیکی وجود دارد، می توانید آن را با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو و یا یک چاقو بردارید. سپس، پیچی که آن را نگه می دارد را باز کنید. دستگیره را بالا بیاورید و از یک آچار آلن کوچک برای باز کردن پیچ تنظیم استفاده کنید؛ البته آن را به طور کامل خارج نکنید.

در مرحله بعد، باید نگهدارنده را بردارید و حلقه نگهدارنده را باز کنید. اگر باز کردن آن با دست برایتان مشکل است، می توانید آن را با پارچه ای بپیچید تا از خط و خش محافظت شود و یا از یک انبردست استفاده کنید.

پس از برداشتن نگهدارنده، می توانید به راحتی به درون شیر ظرفشویی یا روشویی دسترسی داشته باشید. بسته به نوع شیر آب، ممکن است که شیر از نوع توپی باشد و یا کارتریج داشته باشد. اگر با کارتریج سر و کار دارید، ممکن است با یک گیره نگهدارنده مواجه شوید که باید ابتدا آن را جدا کنید.

تعمیر شیر اهرمی (توپی)

تعمیر شیر اهرمی توپی

شیر های توپی نوع رایجی از شیر آب هستند که در بسیاری از خانه ها یافت می شوند. اگر شیر آب توپی دارید و نیاز به تعمیر دارد، به یک کیت تعمیر مخصوص مدل خود نیاز خواهید داشت. این کیت تعمیر معمولا شامل فنر ها، لاستیک ها و احتمالا یک توپ جدید است.

برای شروع فرآیند تعمیر، مهم است که لاستیک ها و فنر ها را بردارید. این کار را می توانید با استفاده از یک میخ و یا پیچ گوشتی کوچک انجام دهید. لاستیک ها و فنر هایی که در زیر شیر ها قرار دارند را با احتیاط بیرون بیاورید. علاوه بر این، سایر قطعات لاستیکی فرسوده را جدا کنید. اگر توپ خراشیده یا آسیب دیده است، توصیه می شود آن را نیز تعویض کنید.

پس از برداشتن قطعات قدیمی، نوبت به تعویض آن ها با قطعات جدید می رسد. با قرار دادن یک فنر در دهانه شروع کنید. سپس لاستیک را روی آن فشار دهید و مطمئن شوید که محکم شده است. از طرف دیگر، می توانید لاستیک را ابتدا روی فنر قرار دهید و سپس هر دو را به عنوان یک تکه به داخل دهانه فشار دهید. توپ جدید را داخل بدنه شیر بگذارید و مطمئن شوید که شکاف آن با پین هم تراز است.

پس از تعویض قطعات، سفت کردن درپوش بسیار مهم است. از قرار گرفتن توپ در جای درست اطمینان حاصل کنید و سپس درپوش را اضافه کنید و مطمئن شوید که با بریدگی در بدنه شیر تراز است. در حالی که توپ و کلاه در موقعیت صحیح قرار دارند، با نگهدارنده فشار دهید و آن را با دست پیچ کنید. برای اطمینان از اتصال ایمن، سفت کردن درپوش را با استفاده از یک انبردست به پایان برسانید.

اگر متوجه نشتی در پایه دهانه در یک شیر آب توپی شدید، ممکن است لازم باشد دهانه آن را بردارید و رینگ بزرگی را به عنوان جایگزین قرار دهید. این کار به جلوگیری از نشتی بیشتر و اطمینان از عملکرد صحیح شیر آب کمک می کند.

تعمیر شیر اهرمی (کارتریج)

کارتریج

اگر در تعمیر شیر اهرمی متوجه کارتریج شده اید، نیازی به نگرانی نیست. کارتریج سرامیکی در شیرآلات به دلیل دوام بالا، بسیار شناخته شده است. این نوع کارتریج به ندرت در طول زمان فرسوده می شود. با این حال، حلقه های O رینگ لاستیکی و واشر های همراه آن ممکن است به دلیل سایش و پارگی، به طور منظم نیاز به تعویض داشته باشند. در واقع، برخی از کیت های تعمیر حتی شامل یک کارتریج جدید برای ساده سازی فرآیند نصب هستند.

فرآیند تعمیر شیر اهرمی را با تمیز کردن و تعویض قطعات لاستیکی شروع کنید. کارتریج را از شیر آب خارج کنید و اجزای لاستیکی را با دقت بیرون بیاورید. این ها ممکن است از O رینگ ها یا یک واشر منفرد تشکیل شوند که تمام دهانه را احاطه کرده است. از یک مسواک یا یک برس کوچک همراه با مواد شوینده استفاده کنید تا کارتریج را کاملا تمیز کنید و هرگونه جرم یا زباله را از بین ببرید. آن را تمیز بشویید و سپس به گریس آغشته کنید. در نهایت، قطعات لاستیکی جدید را در مکان های تعیین شده فشار دهید.

پس از تعویض قطعات لاستیکی، نوبت به مونتاژ مجدد شیر آب می رسد. کارتریج را به داخل بدنه شیر برگردانید و با نصب مجدد گیره نگهدارنده، آن را در جای خود محکم کنید. حلقه نگهدارنده را با دست سفت کنید تا مطمئن شوید که در جای مناسب قرار گرفته است. سپس دستگیره را تعویض کنید و با استفاده از پیچ نگهدارنده آن را ببندید. در نهایت، فشار آب را بسنجید و به دقت هرگونه نشت احتمالی را آزمایش کنید.

جمع بندی

لازم به ذکر است که خرید شیرآلات ساختمانی گران قیمت یا استاندارد تضمین کننده نیاز نداشتن به تعمیر نیست. در حالی که خرید شیرآلات گران ممکن است احتمال خرابی و تعمیر را کاهش دهد، همه شیر های آب بسته به شرایط نگهداری و استفاده می توانند در طول زمان با مشکلاتی رو به رو شوند. شیوه تعمیر شیر اهرمی بسته به مشکلات خاصی که شیر ها با آن مواجه می شوند متفاوت است. این مشکلات می توانند از مسائل مربوط به سفت شدن شیر اهرمی، هدر رفتن شیر آب، فشار کم آب در شیر اهرمی گرفته تا خرابی یا شکستگی قطعاتی مانند کارتریج و شیر دوش متغیر باشند. امیدواریم مطالعه این راهنما در تعمیر شیر اهرمی به شما کمک کرده باشد.

3 فکر در مورد “آموزش تعمیر شیر اهرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *