کارتریج شیر اهرمی وضعیت دما و فشار آب را کنترل می کند. کارتریج هایی که در شیرآلات نصب می شوند از جنس پلاستیک یا از فلز برنج ساخته می شوند. دسته کارتریج شیر را بالا و پایین می برد. آب گرم و سرد نیز به یک کاتریج می روند. شیر هایی که کارتریج دارند، به گونه ای طراحی شده اند که در صورت چکه کردن و نشتی آب به راحتی بتوان با تعویض کارتریج، مشکل آن ها را برطرف کرد. در این مقاله درمورد نحوه تعویض کارتریج شیر اهرمی توضیح دهیم.

مراحل تعویض کارتریج شیر اهرمی

  1. برداشتن دسته شیر

کارتریج شیر اهرمی

برای جدا کردن کارتریج قدیمی، ابتدا باید دسته شیر را بردارید. این کار ممکن است کمی دشوار باشد؛ زیرا سازندگان اغلب پیچ نگهدارنده دسته را زیر یک درپوش پلاستیکی قابل جا به جایی پنهان می ‌کنند. این درپوش ممکن است در قسمت بالای دسته، روی کناره ‌ها قرار داشته باشد؛ یا ممکن است یک پیچ آلن در کنار بدنه دسته شیر باشد.

با احتیاط درپوش پلاستیکی را با یک پیچ گوشتی نازک بالا بیاورید تا به پیچ دسته دسترسی پیدا کنید. اگر شیر شما درپوش پلاستیکی ندارد، ممکن است پیچ زیر یک برچسب تزئینی روی درپوش شیر پنهان شده باشد. پس از پیدا شدن پیچ، از یک پیچ گوشتی یا آلن برای باز کردن پیچ استفاده کنید؛ سپس دسته را بلند کرده و بردارید. شاید لازم باشد دسته را به آرامی جدا کنید.

  1. برداشتن مهره نگهدارنده

کارتریج شیر اهرمی

در قدم بعدی برای تعویض کارتریج شیر اهرمی باید مهره نگهدارنده را بردارید. روش نگهداری کارتریج، بسته به مدل شیر شما متفاوت است. در اکثر موارد نوعی مهره نگهدارنده وجود دارد که آن را در داخل بدنه شیر محکم نگه می دارد. شیر های قدیمی و ساده ‌تر، کارتریج را فقط با یک مهره بزرگ ثابت نگه می‌ دارند که پس از برداشتن دسته قابل مشاهده است. شیر های کارتریجی جدید تر یا گران ‌تر ممکن است دارای یک حلقه و قطعات دیگری باشند که قبل از رسیدن به مهره نگهدارنده باید برداشته شوند.

  1. برداشتن گیره نگهدارنده

کارتریج شیر اهرمی

برای تعویض کارتریج شیر اهرمی باید نگهدارنده کارتریج را نیز بردارید. گیره های نگهدارنده به شکل U از جنس برنج هستند و کارتریج را درون بدنه شیر نگه می دارند.

برای برداشتن گیره کارتریج، یک پیچ گوشتی تخت را پشت گیره قرار دهید و به آرامی آن را از شکاف نگهدارنده جدا کنید. می توانید این کار را با انبر دست دم باریک هم انجام بدهید. گیره را با دقت برداشته و سپس آن را همراه با قطعات دیگر به ترتیب جدا شدن کنار بگذارید. بعد از برداشتن نگهدارنده می توانید کارتریج قدیمی را بردارید. البته تعویض کارتریج شیر اهرمی ممکن است به همین سادگی نباشد. چون مواد معدنی موجود در آب ممکن است باعث تشکیل رسوب شده باشد که کار تعویض کارتریج را سخت تر می کند.

برای بیرون آوردن کارتریج، ابزار را روی ساقه کارتریج قرار دهید و شیار های ابزار پلاستیکی را با زبانه های کارتریج تراز کنید. ابزار باید به طور مربعی روی کارتریج قرار گیرد. با استفاده از آچار قابل تنظیم یا انبردست، قسمت مربعی بالای ابزار پلاستیکی را بگیرید و کارتریج را در محفظه خود به جلو و عقب بچرخانید تا شل شود.

ابزار پلاستیکی را بردارید و از انبردست برای محکم گرفتن بالای ساقه کارتریج استفاده کنید و آن را به طور مستقیم به سمت بالا بکشید تا کارتریج از بدنه شیر خارج شود. مقداری آب با کارتریج بیرون می ریزد که طبیعی است. اگر کارتریج گیر کرده است و نمی توانید آن را خارج کنید، باید از یک ابزار برای درآوردن کارتریج استفاده کنید.

  1. خرید کارتریج جدید

خرید کارتریج جدید

برای تعویض کارتریج شیر اهرمی یک کارتریج جدید و سالم تهیه کنید. تعداد بسیار زیادی کارتریج در بازار وجود دارد؛ بنابراین مطمئن شوید که مدل مناسبی را خریداری می کنید. بهترین راه برای جلوگیری از اشتباه، بردن کارتریج قدیمی به فروشگاه و مطابقت دادن آن با کارتریج جدید است.

  1. نصب کارتریج جدید

نصب کارتریج جدید

جایگزین کردن کارتریج جدید ساده است؛ فقط کافیست هنگام قرار دادن آن، آن را به درستی تراز کنید. با استفاده از گریس لوله سیلیکونی ضد حرارت، یک لایه نازک روی تمام حلقه ‌های لاستیکی و درزگیر های لاستیکی روی کارتریج بزنید. سپس برای باز کردن آن، قسمت بالایی ساقه را به سمت بالا بکشید.

کارتریج را به آرامی داخل بدنه شیر قرار دهید و به سمت پایین فشار دهید تا کاملا جا بیفتد، مطمئن شوید که دو زبانه کارتریج به طور دقیق با شکاف یا شیار گیره نگهدارنده در محفظه کارتریج شیر هم تراز هستند. اگر لازم شد برای گرفتن قسمت بالایی ساقه کارتریج و فشار دادن کامل کارتریج به پایین، از انبردست استفاده کنید.

برای تعویض کارتریج شیر اهرمی گیره نگهدارنده را با دوباره قرار دادن آن در بدنه، تا زمانی که کاملا جا بیفتد، ادامه دهید. اگر زبانه ‌های کارتریج به طور دقیق با شکاف ‌های گیره هم‌ تراز نباشند، ممکن است برای اینکه گیره کاملا جا بیفتد، به کمی چرخاندن کارتریج نیاز داشته باشید.

  1. تست شیر

تا اینجا کار تعویض کارتریج شیر تمام شده است. حالا با قرار گرفتن کارتریج در جای خود باید دوباره قطعات شیر را به ترتیب جای گذاری و نصب کنید. مهره نگهدارنده و سایر قطعات نیز باید مطابق با کارتریج و شیر تعویض شوند. بعد از اتمام کار شیر آب را باز کنید تا بتوانید به دقت آن را از نظر نشتی بررسی کنید.

اگر بعد از تعویض کارتریج متوجه شدید که کنترل آب سرد و گرم معکوس شده است، این یعنی این که کارتریج را برعکس نصب کرده اید. برای رفع این مشکل باید کارتریج را خارج کنید، 180 درجه بچرخانید و دوباره آن را در جای خود نصب کنید.

جمع بندی

امروزه اکثر شیرآلات به ویژه مدل های اهرمی کارتریج دارند تا در صورت نشتی و پیش آمدن مشکل در شیر بتوانید با تعویض آن به راحتی شیر را تعمیر کنید. کارتریج های شیر به راحتی قابل تعویض هستند و شما می توانید با طی کردن یک سری مراحل ساده آن را تعویض کنید. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نحوه طی کردن این مراحل برای تعویض کارتریج شیر اهرمی توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *