بیده وسیله ای است که برای سهولت در رعایت بهداشت فردی پس از استفاده از توالت در برخی از توالت های فرنگی نصب می شود و نام انگلیسی آن bidet است. بیده با استفاده از فشار آب، افراد را بدون نیاز به دخالت دست می شوید و دردسر استفاده از شلنگ را از بین می برد. در این مقاله قصد داریم توضیحی درمورد این که بیده توالت فرنگی چیست چه مزایا و معایبی دارد. شایان ذکر است که توالت های مجهز به سیستم بیده به توالت های خود فلاشینگ نیز نامیده می شوند. در سال ‌های اخیر استفاده از بیده در خانوار های ایرانی رواج بسیار پیدا کرده است.

بیده چیست؟

بیده یک کاسه توالت لوله ‌دار است که برای شستن اندام تحتانی استفاده می ‌شود. بیده به گونه ای طراحی شده است که به طور خودکار آب را بدون نیاز به دست روی بدن فرد می پاشد. جالب است بدانید که آرنولد کوهن بیده را برای اولین بار در دهه 1960 اختراع و ثبت کرد. در گذشته، بیده ها از نظر اندازه بزرگ تر و به شکل کاسه توالت بودند. آن ها در کنار توالت نصب می شدند؛ به طوری که فرد بعد از استفاده از توالت از جای خود بلند می شد و روی بیده می نشست.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، طراحی و اندازه بیده ها تغییر کرده است. امروزه بیده ها نازل های شست و شوی فشرده ای هستند که در فضای محدود استفاده می شوند. حتی می توان آن ها را به طور جداگانه روی صندلی توالت نصب کرد. بیده های مدرن همچنین کنترل های الکترونیکی دارند که شدت پاشیدن آب، فشار و دمای آن را تنظیم می کنند.

انواع بیده ها

بیده توالت فرنگی چیست

امروزه به طور معمول در انواع توالت ها بیده یا سیستم های خود فلاشینگ یافت می شود. حال که دانستیدم بیده توالت فرنگی چیست ، اگر کنجکاو هستید که درمورد انواع مختلف بیده بدانید، انواع آن عبارتند از:

  1. بیده اتوماتیک یا برقی توالت: این نوع بیده مجهز به مکانیسم الکتریکی است که پس از استفاده به طور خودکار توالت را شست و شو می دهد. این بیده ها معمولا با دستگیره ای که در کنار توالت یا روی دیوار قرار دارد کار می کنند.
  2. بیده دستی یا مکانیکی: بیده دستی نیاز معمولا در سمت راست صندلی توالت قرار دارد و برای فلاشینگ باید به صورت دستی فعال شود.

مردم بر اساس ترجیحات شخصی خود، کارایی و قیمت، هر نوع را انتخاب و نصب می کنند. در بخش‌ های بعدی جزئیات بیشتری درمورد این دو نوع بیده ارائه می ‌دهیم که شما را قادر می ‌سازد تا در هنگام خرید تصمیمی آگاهانه بگیرید.

  • بیده اتوماتیک

توالت بیده دار برقی جریان آب را به صورت خودکار کنترل می کند. ویژگی خود فلاشینگ با فشار دادن کلید شست و شو بر دسته فعال و آب، پاشیده می شود. برای قطع جریان آب کافی است کلید توقف را فشار دهید. ویژگی های اضافی بیده پیشرفته شامل تنظیم جهت و فشار اسپری آب و بهبود تجربه کلی کاربر می شود. کار با این دستگاه ساده است و نیاز به آموزش خاصی ندارد.

  • بیده دستی یا مکانیکی

در بیده مکانیکی که نوعی توالت خودشویه است، به جای دسته کنترل اتوماتیک از اهرم شیر آب استفاده می شود. این اهرم به کاربر اجازه می دهد تا فشار آب و میزان پاشیدن آن را با چرخاندن تنظیم کند. برخلاف بیده های خودکار، بیده های مکانیکی تنظیمات دیگر مانند تنظیم جهت و قدرت پاشیدن یا تغییر دمای آب را ارائه نمی دهند. نگهداری یک بیده مکانیکی در مقایسه با نوع خودکار آن پایین تر است و آن را به یک انتخاب محبوب در بین مصرف کنندگان تبدیل می کند.

مزایا و معایب بیده های توالت فرنگی

مزایا و معایب بیده های توالت فرنگی

توالت های خود شور مزایای متعددی دارند که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. افزایش بهداشت: استفاده از صندلی توالت بیده دار باعث تمیزی و سلامت در قسمت تحتانی بدن می شود و خطر ابتلا به بیماری های پوستی و عفونی را کاهش می دهد.
  2. صرفه جویی در آب: توالت های بیده دار در مقایسه با شیلنگ های سنتی آب کمتری مصرف می کنند. این موضوع به حفظ منابع آب کمک می کند.
  3. کاربر پسند: افرادی که مشکلات حرکتی یا ضعف فیزیکی دارند، آسان تر از این توالت ها استفاده می کنند.

توالت های بیده دار معایبی نیز دارند که عبارت اند از:

  1. سرمایه گذاری اولیه بیشتر: توالت های بیده دار با هزینه اولیه بالا تری نسبت به توالت های استاندارد ارائه می شوند.
  2. ضرورت نصب: نصب توالت بیده دار مستلزم هزینه های اضافی است که به طور بالقوه هزینه کلی را افزایش می دهد.

اطلاعات مهم درمورد توالت فرنگی بیده دار

اطلاعات مهم درمورد توالت فرنگی بیده دار

  • توجه به این نکته ضروری است که یک بیده را می توان بدون سیفون در حمام نصب کرد. اما در سرویس های بهداشتی که بین در و محل اتصال به بدنه زائده ای دارند، قابل نصب نیست.
  • برخی از افراد به دلیل نگرانی درمورد بهداشت یا دلایل مذهبی ترجیح می دهند از بیده استفاده نکنند.
  • در برخی از توالت های خود شور، ممکن است یک سیستم خشک کن در بیده برقی باشد. در این سیستم از گرما و باد گرم برای خشک کردن کاسه پس از بسته شدن درب توالت استفاده می شود. این ویژگی آن را از مدل های مکانیکی متمایز می کند.

جمع بندی

شست و شوی اتوماتیک توالت راحت تر از مدل های دستی است؛ با این حال شایان ذکر است که در صورت خرابی بیده های برقی تعمیرات آن ها در مقایسه با بیده های مکانیکی هزینه بیشتری دارد. در این نوشته انواع بیده و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که با خواندن این راهنما به خوبی متوجه شده باشید که بیده توالت فرنگی چیست و چگونه کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *