شیرآلات ساختمانی هم مثل اکثر لوازم دیگر از کنار هم قرار گرفتن قطعات ریز و درشت ساخته می شوند. قطعات شیرآلات ممکن است در گذر زمان خراب یا فرسوده شوند و به تعمیر یا تعویض نیاز پیدا کنند. یکی از قطعات مهم هر شیری، پرلاتور آن است. این قطعه به بخش آبریز شیرآلات متصل می شوند و جریان خروجی آب را کنترل می کند. در معادل فارسی به پرلاتور آبفشان نیز گفته می شود. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر درمورد پرلاتور شیر آب و نکات مهم مرتبط با آن توضیح دهیم.

پرلاتور شیر آب چیست؟

پرلاتور شیر آب

فرقی نمی کند که از چه نوع شیرآلاتی استفاده می کنید؛ زیرا همه آن ها دارای پرلاتور هستند. شیر های مختلف مثل شیر های روشویی، ظرفشویی و حتی خروجی های شلنگ های توالت پرلاتور مخصوص به خود را دارند. پرلاتور در واقع قطعه ای است که با نام آبفشان و یا سرشیر کاهنده مصرف آب نیز شناخته می شود. به همین دلیل پرلاتور در بین قطعاتی قرار می گیرد که وظیفه کاهش مصرف آب را بدون اختلال در عملکرد شیر دارند. پرلاتور شیر آب علاوه بر کاهش مصرف، برای کنترل هر چه بهتر جریان آب و جلوگیری از فشار زیاد و پاشیده شدن آن به اطراف سینک نیز به کار برده می شود.

ساختار پرلاتور

پرلاتور ها همگی ساختار مشابهی دارند. پرلاتوری که در شیرآلات شما به کار برده شده است، معمولا دارای چند لایه توری یا پلاستیک است. این لایه ها باعث می شوند تا ترکیب آب و هوا در آب بیشتر شود تا بدون کاهش فشار، مصرف آب حداقل تا 50 درصد کاهش یابد. در صورتی که پرلاتور شیر آب به درستی نصب گردد، دیگر آب خالص از شیر آب خارج نمی شود و به جای آن ترکیبی از آب و هوا است که جاری می شود. این موضوع برای دستیابی به فشار مناسب در کنار کاهش مصرف آب است.

مدل های مختلف پرلاتور

مدل های مختلف پرلاتور

پرلاتور ها خود دارای مدل های مختلفی هستند. هر کدام از پرلاتور ها مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که باعث می شود هر کدام برای دسته ای خاص از شیرآلات مناسب باشند. برای مثال مدل های هوا دهنده پرلاتور، تنها وظیفه ترکیب آب و هوا را دارند و در ظاهر خروجی آب تاثیر چندانی نمی گذارند. در حالی که مدل های میکادو علاوه بر این که آب و هوا را برای افزایش فشار ترکیب می کنند، بلکه به ظاهر آب خروجی نیز شکل جذابی می دهند.

  • مدل های هوا دهنده (Aerated stream)

یکی از مدل های رایج پرلاتور شیر آب، مدل هوا دهنده است. این مدل هوا را با آب ترکیب می کند. در این مدل پرلاتور جریان آب حجیم و سفید رنگ است. همچنین آب حین برخورد روی پوست حس نرمی می دهد. این نوع پرلاتور ها رایج ترین مدل هایی هستند که در شیرآلات خانگی به کار برده می شوند.

  • مدل های لمینار (Laminar stream)

یک مدل محبوب پرلاتور شیر آب، مدل لمینار است. این نوع پرلاتور، بر خلاف بسیاری مدل ها، برای کنترل جریان آب به صورت مستقیم هوا را با آب ترکیب نمی کند و اکثرا در مکانی هایی که جریان آب بیشتر از شدت آن اهمیت دارد، به کار برده می شود. برای مثال اکثر اماکن بهداشتی از پرلاتور های لمینار استفاده می کنند.

  • مدل های اسپری کننده (Spray system)

در مکان هایی که به فشار آب بیشتری از آنچه که مدل های لمینار تامین می کنند، نیاز است، از مدل های اسپری کننده استفاده می کنند. پرلاتور های اسپری کننده خروجی آبی به شکل دوش حمام دارند. جریان آب در مدل های اسپری کننده نه خیلی پراکنده و نه خیلی متمرکز است. این مدل برای شستن دست ها بسیار مناسب است؛ زیرا تمام سطح دست را پوشش می دهد.

  • مدل های اسپری کننده بارانی (Rain Sprat stream)

یک مدل از پرلاتور هایی که تجربه متفاوتی را برای شما ایجاد خواهد کرد، مدل های اسپری کننده بارانی هستند. این مدل درست مانند مدل های اسپری کننده تا حد زیادی پخش آبی مانند دوش حمام دارند.

  • مدل های میکادو (Mikado stream)

در بین انواع پرلاتور شیر آب، مدل های میکادو به دلیل تاثیری که روی ظاهر جریان آب می گذارند، شناخته می شوند. جریان آبی که این پرلاتور ها تولید می کنند، چهارخانه است و به عنوان یک مکمل در دکوراسیون های خاص و جذاب به کار برده می شود.

تعویض پرلاتور

تعویض پرلاتور

تعویض پرلاتور کار چندان سختی نیست و خود شما می توانید با چند مرحله ساده پرلاتور شیرآلات خانه را تعویض کنید. البته برای تعویض پرلاتور به قطعه ای مهم به اسم بوش نیاز دارید. بوش به همراه واشر زیر پرلاتور آب بندی بهتر را تامین می کند.

برای درک بهتر از پرلاتور شیر آب، کافی است بدانید که بوش پرلاتور در واقع همان بخش سر علمک شیرآلات است که قابلیت جدا شدن دارند. البته بسته به مدلی که خریداری کرده اید، ممکن است برای باز کردن آن به آچار نیاز داشته باشید.

بعد از این که موفق شدید پرلاتور را از شیر خارج کنید، باید پرلاتور جدید خود را در بوش قرار دهید و سپس با استفاده از دست در مسیر آن را آب بندی کنید. دقت داشته باشید در صورتی که قصد دارید پرلاتور خود را با آچار در جای خود محکم کنید، امکان بیش از حد سفت شدن پرلاتور نیز هست. در صورتی که پرلاتور بیش از حد در جای خود سفت شود، باز کردن و تمیز کردن دوباره آن کار بسیار سختی خواهد بود؛ زیرا رسوبات را به خود جذب می کند.

نکته مهم بعدی این است که جمع شدن شن و ماسه نیز در پرلاتور ممکن است. این موضوع باعث کاهش جریان آب می شود؛ به همین دلیل هر چند وقت یکبار حتما پرلاتور خود را تمیز کنید.

جمع بندی

شیرآلات قطعات مختلفی دارند که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را اجرا می کنند. یکی از قطعات بسیار مهمی که در شیرآلات به کار برده می شود، پرلاتور است. پرلاتور قطعه ای در شیرآلات است که وظیفه پخش شیر و کاهش آب مصرفی را به عهده دارد. پرلاتور دارای مدل های مختلفی است که هر کدام برای هدف خاصی تولید می شوند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد پرلاتور شیر آب و ویژگی های آن توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *