فرهای آشپزخانه انواع مختلفی دارند. یک طبقه یا دوطبقه و… . اگر از حیث نوع انرژی مورد استفاده بخواهیم دسته بندی کنیم آنها را به سه گروه برقی، گازی و برقی-گازی می‌توان دسته‌بندی کرد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این سه نوع فر آشپزخانه بپردازیم.

فرهای گازی چه ویژگی‌هایی دارند؟

فرهای گازی به گاز شهری متصل می شوند برای همین نیاز است حتما از قبل برای این منظور در نزدیکی آن شیر گازی در آشپزخانه تعبیه کرده باشید. با توجه به اینکه با گاز فرآیند پخت انجام می‌شود رطوبت غذا حتی‌المقدور حفظ می شود و باعث می‌شود تا غذا خیلی خشک نشود. برق در فرهای گازی صرفا جهت تامین انرژی لامپ و فندک آن به کار می‌آید. به همین علت نگهداری این فرها آسان‌تر نوع برقی است.

فرهای برقی چه ویژگی‌هایی دارند؟

فرهای برقی با استفاده از المنت‌های برقی کار می‌کنند. برای همین فقط کافی است یک پریز برق در نزدیکی محل آنها تعبیه کنید. با توجه به اینکه برقی هستند طبیعتا امکان تنظیم درجه حرارت آسان‌تر از فرهای گازی است. اما باعث خشک شدن فضای داخل فر می‌شود که با اینکه برای پخت غذا خیلی مطلوب نیست اما برای خشک کردن میوه‌ها و از این دست مناسب است.

فر‌های برقی-گازی چیست؟

فرهای برقی-گازی هم از گاز و هم از برق جهت گرم کردن و پخت استفاده می‌کنند. از جهت طبخ غذا نسبت به فرهای صرفا برقی مطلوب‌تر است اما با توجه به استفاده از هر دو نوع انرژی نگهداری آنها کمی سخت‌تر و هزینه استفاده از آن نیز بیشتر است.

فرهای توکار
فرهای توکار

مقایسه کلی بین فرهای برقی و گازی

فر برقیفر گازی
از انرژی برق استفاده می‌کند که پرهزینه‌تر است.مصرف انرژی کمتری نسبت به فر برقی دارد.
محیط پخت و پز خشک‌تری دارد.محیط پخت و پز مرطوب‌تری را برای پخت ایجاد می‌کند.
می‌توان دمای پخت را تنظیم نمود.امکان تنظیم دمای پخت غذا وجود ندارد.
نیاز به توجه بیشتری دارد.نیاز به مراقبت و حساسیت زیادی ندارد.
طول عمر پایین‌تری دارد.طول عمر بالایی دارد.
پخت غذا به صورت کاملا یکنواخت صورت می‌گیرد.پخت غذا به صورت یکنواخت صورت نمی‌گیرد.
از هزینه سرویس و نگه‌داری بالاتری برخوردار است.هزینه تعمیر و نگه‌داری کمتری دارد.
استفاده از فر برقی خطرات خاصی ندارد.خطرات استفاده از فر گازی بیشتر است.

نتیجه‌گیری

انتخاب نوع فر بایستی قبل از طراحی آشپزخانه اتفاق بیفتد تا در صورت نیاز برق و گاز آن تعبیه شده باشد. هم‌چنین ابعاد فرها معمولا یکسان است اما برخی فرها اندازه‌های متفاوتی دارند و اگر آنها را انتخاب کنید باید از قبل فضای مورد نظر آنها را در میان کابینت‌های آشپزخانه خود تعبیه کرده باشید. موضوع دیگری که در انتخاب فر مناسب شما موثر است نحوه استفاده شما از آن است. در صورتی که بیشتشر به عنوان میوه‌خشک کن و از این قبیل استفاده می‌کنید فرهای برقی مناسب‌تر هستند و اگر بیشتر به عنوان پخت و پز استفاده می‌کنید فرهای گازی مناسب‌تر هستند. همین طور موضوع نگهداری و هزینه‌های استفاده از فر هم در انتخاب آن مناسب شما تاثیرگذار است.

به هر حال شما در فروشگاه بنی‌هاشم می‌توانید با مراجعه به صفحه اختصاصی فرهای آشپزخانه مورد مناسب خود را از میان برندهای معتبر اخوان، آلتون، ایلیا استیل، داتیس، میلان و … انتخاب کنید.

2 فکر در مورد “فر برقی بگیریم یا گازی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *