اگر قصد تعویض یا خرید توالت فرنگی خانه خود را داشته باشید، احتمالا اسم توالت فرنگی بیده دار به گوش شما آشنا است. توالت فرنگی بیده دار که به آن توالت فرنگی خودشور نیز گفته می شود، نوعی از توالت فرنگی است که معمولا در ابعاد بزرگ تولید می شود و ویژگی مهم و کلیدی آن این است که قابلیت شست و شوی خودکار و اتوماتیک را دارد. در واقع با نصب یک توالت فرنگی بیده دار، دیگر نیازی به نصب شلنگ جداگانه نخواهید داشت. در ادامه به بررسی ویژگی های این مدل توالت فرنگی می پردازیم و انواع آن را معرفی می نماییم.

توالت فرنگی بیده دار چیست؟

همان طور که پیش تر اشاره شد، توالت فرنگی بیده دار یا خودشور نوعی از سرویس بهداشتی است که در داخل آن وسیله ای به نام بیده یا خودشور قرار دارد. این وسیله در واقع جایگزین مدرنی برای شلنگ های سنتی است و به صورت اتومات عمل شست و شو را با پاشیدن آب انجام می دهد.

بیده توالت فرنگی چه انواعی دارد؟

توالت فرنگی بیده دار

خودشور یا بیده توالت فرنگی ها معمولا طوری تنظیم می شوند که به راحتی و بدون مشکل، بتوانند بدن را شست و شو دهند. این قطعه ها ممکن است در دو نوع مختلف تولید شوند. در نوع اول که به صورت لوله ای  طراحی می شود، آب از طریق لوله به داخل بیده هدایت می شود؛ اما در نوع دوم یا مدل شلنگی، انتقال آب از طریق شلنگ صورت می پذیرد. توالت های نوع اول یا لوله ای به دلیل نحوه نصبشان ظاهر شیک تر و تمیز تری از توالت های بیده دار شلنگی دارند.

علت اختلاف قیمت توالت فرنگی های بیده دار چیست؟

علت اختلاف قیمت توالت فرنگی های بیده دار چیست؟

توالت فرنگی های بیده دار نیز مثل سایر ملزومات چینی بهداشتی به دلیل کیفیت متفاوتی که در ساخت خود دارند و داشتن یا نداشتن برخی از ویژگی ها از یکدیگر از لحاظ قیمتی فاصله می گیرند. در ادامه به بررسی دو مدل از پر کابرد ترین انواع توالت فرنگی بیده دار و علت تفاوت قیمت آن ها می پردازیم:

  • توالت فرنگی بیده دار مکانیکی یا دستی

توالت فرنگی های بیده دار دستی از دیگر انواع توالت فرنگی بیده دار قیمت پایین تری دارند. در این مدل از توالت فرنگی ها، در کنار کاسه توالت فرنگی یک شیر آب برای تنظیم فشار آب بیده قرار می گیرد که فرد با آن فشار و در برخی موارد دمای آب را تنظیم می کند. این مدل به دلیل قیمت مقرون صرفه، طرفداران بیشتری دارد و به همین دلیل هم تولید بیشتری از آن صورت می گیرد.

  • توالت فرنگی بیده دار اتومات یا دیجیتال

یکی دیگر از انواع توالت فرنگی بیده دار، توالت هایی هستند که بیده آن ها با یک صفحه کلید دیجیتال کنترل می شود. در طراحی این مدل توالت فرنگی ها، در کنار کاسه توالت یک صفحه دیجیتال قرار می گیرد که با استفاده از کلید های تعبیه شده روی آن، فرد قادر خواهد بود که فشار و دمای آب را کنترل کند. علاوه بر این در برخی موارد ممکن است کلید هایی برای کنترل جهت بیده روی پنل کار گذاشته شده باشد. بعضی از این توالت های بیده دار در کنار بهره بردن از یک صفحه کنترل اتومات، از سیستم خشک کن نیز استفاده می کنند. نحوه کار این سیستم به این صورت است که پس از اتمام آب کشی، در توالت فرنگی به طور اتومات بسته می شود و از طریق حرارت مستقیمی که به کاسه توالت وارد می گردد، توالت کاملا خشک خواهد شد.

توالت فرنگی بیده دار اتوماتیک به دلیل قابلیت های بیشتری که دارد و سهولت استفاده، با قیمت بالا تری به فروش می رسد و به صورت محدود تر تولید می شود.

آیا تبدیل یک توالت فرنگی معمولی به توالت فرنگی بیده دار امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال که آیا می توان توالت فرنگی ساده را به توالت فرنگی بیده دار تبدیل کرد یا خیر، باید گفت این موضوع تا حد زیادی بستگی به مدل توالت فرنگی فعلی شما دارد. اگر در قسمت اتصال در و بدنه توالت فرنگی معمولی قطعه اضافه ای وجود نداشته باشد، تبدیل آن به یک توالت فرنگی بیده دار امکان پذیر است؛ اما در غیر این صورت باید حتما از یک متخصص نصب کمک گرفته شود.

شما می توانید برای تبدیل توالت فرنگی معمولی سرویس بهداشتی خانه خود به توالت فرنگی بیده دار، یک خودشور اتومات یا مکانیکی مناسب از بازار تهیه کنید و با کمک یک متخصص آن را در حد فاصله در توالت و بدنه آن نصب نمایید.

استفاده از توالت فرنگی بیده دار چه مزایایی دازد؟

آیا تبدیل یک توالت فرنگی معمولی به توالت فرنگی بیده دار امکان پذیر است؟

استفاده از توالت فرنگی بیده دار به این دلیل که دخالت دست را در فرآیند شست و شو کاهش می دهد، دارای مزایای زیادی است. از جمله:

  • با استفاده از توالت فرنگی بیده دار از انتقال بیماری جلوگیری می شود؛ زیرا دیگر نیازی به استفاده از شلنگ آلوده نیست. این موضوع به خصوص در مکان های عمومی مثل هتل ها بسیار حائز اهمیت است.
  • توالت فرنگی های بیده دار به صرفه جویی در مصرف آب کمک می کنند. البته این به شرط آن است که جهت بیده توالت فرنگی به درستی تنظیم شده باشد.
  • شست و شو با استفاده از بیده یا خودشور آسان تر از شست و شو با شلنگ آب است. به همین دلیل توالت فرنگی بیده دار انتخاب مناسب تری برای زنان باردار، کودکان، سالمندان و افراد ناتوان به شمار می آید.
  • شست و شو با بهره گیری از بیده توالت فرنگی، بهداشتی تر از شست و شو با استفاده از شلنگ آب است.

جمع بندی

توالت فرنگی بیده دار یا خودشور نوعی از توالت فرنگی است که در آن فرآیند شست و شو به صورت اتومات و بدون نیاز به شلنگ آب انجام می شود. این توالت فرنگی ها در دو نوع پر کاربرد اتوماتیک و مکانیکی تولید و به بازار عرضه می شوند. توالت فرنگی بیده دار دارای مزایای زیادی است که از مهم ترین آن ها می توان به کاهش مصرف آب و شست و شوی آسان و بهداشتی اشاره کرد. فرآیند تبدیل توالت فرنگی معمولی به توالت فرنگی بیده دار نیز چندان سخت نیست. کافی است یک خودشور اتومات یا دستی از بازار تهیه نمایید و با کمک یک متخصص آن را روی توالت فرنگی خود نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *