برای صرفه جویی در مصرف آب راه های زیادی وجود دارد. یکی از ساده ترین و بهترین راه ها، استفاده از شیرآلات کم مصرف است. امروزه شیرآلات بسیار زیادی در بازار وجود دارد که موجب کاهش مصرف آب می شوند. برخی از این شیرآلات حتی می توانند با فشار ثابت، مصرف آب شما را تا 60 درصد نسبت به شیرآلات استاندارد کاهش دهند. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد شیرآلات کم مصرف توضیح دهیم.

نکات مهم درمورد شیرآلات کم مصرف

  1. آب کمتر همیشه به معنای فشار کمتر نیست.

یکی از ذهنیت های اشتباهی که درمورد شیر های کم مصرف وجود دارد این است که این شیر ها با مصرف کمتر آب دچار فشار کمتر خواهند شد. این موضوع کاملا اشتباه است. شیرآلاتی که آب کمتری مصرف می کنند، همیشه فشار کمتری از شیر های استاندارد ندارند. حتی برخی از شیر های کم مصرف می توانند با طراحی خاص خود فشار بیشتری را از شیر های معمولی ارائه دهند.

هوادهی

هوادهی شیر های کم مصرف، آب را به سوراخ های کوچک روی صفحه هدایت می کنند. همراه آب به آن هوا اضافه می کنند که باعث می شود آب با فشار بیشتری از شیر خارج شود. این کار در حالی که آب خروجی از شیر را کاهش می دهد، باعث افزایش فشار خواهد شد. در واقع، آب خروجی از این نوع شیر ها مانند اسپری است. البته دقت داشته باشید، از آن جایی که هوا با آب ترکیب می شود، ممکن است با کمی کاهش دمای آب مواجه شوید؛ به همین دلیل برای حفظ دمای مناسب باید آب را کمی داغ تر کنید.

شیرآلات کم مصرف

پرلاتور لمینار

شیرآلات کم مصرف لمینار بر خلاف مدل قبلی، آب را با هوا ترکیب نمی کنند. در عوض این شیرآلات آب را در جریان های بزرگ تری توزیع می کنند و ویژگی های قابل تنظیمی را ارائه می دهند؛ برای مثال فرد می تواند حالت اسپری با فشار متوسط را انتخاب کند. فناوری لمینار در سردوش های بارانی نیز استفاده می شود.

انواع حمام ها که تهویه ضعیفی دارند، بهتر است که از سردوش های لمینار استفاده کنند؛ زیرا به اندازه هوادهی بخار تولید نمی کنند. بخار اضافی در حمام می تواند باعث آسیب دیدن رنگ، تخته های دیواری حمام و کابینت های آن شود.

شیر کم مصرف

  1. برای صرفه جویی در مصرف آب، خرید توالت کم مصرف را در اولویت قرار دهید.

برای خرید شیرآلات کم مصرف، بهتر است که خرید توالت های کم مصرف را در اولویت قرار دهید. بر اساس تحقیقات انجام شده، مهم ترین عامل هدر رفت آب در خانه ها، توالت ها هستند. یک توالت معمولی می تواند در هر بار شستشو تا شش گالن آب مصرف کند. در حالی که مدل های کم مصرف می توانند میزان مصرف را تا 1.5 گالن نیز کاهش دهند.

مدل های قدیمی توالت های کم مصرف معمولا با مشکلاتی مانند شستشوی نیمه تمام و گرفتگی رو به رو بودند. توالت های کم مصرف امروزی بسیار بهبود یافته اند و دیگر دچار چنین مشکلاتی نمی شوند. توالت ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • جریان گرانشی (Gravity Flow): توالت های جریان گرانشی، آب زیادی را وارد کاسه توالت می کنند تا زمانی که فشار آب برای خروج محتویات کاسه کافی باشد. این مدل ها به خوبی کار می کنند اما جزء شیرآلات کم مصرف محسوب نمی شوند. مدل های جدید تری به عنوان توالت های کم مصرف وارد بازار شده اند که طراحی تله ای دارند و برای شستشوی کاسه توالت به آب زیادی نیاز ندارند.
  • کمک فشار (Pressure Assist): مدل های کمک فشار را معمولا می توان در مکان های عمومی بزرگ مانند مراکز خرید مشاهده کرد. در مدل های کمک فشار هنگامی که دستگیره را فشار می دهید، آب با فشار زیادی وارد کاسه توالت می شود و آن را می شوید. این نوع توالت ها به عنوان توالت های جت فلاش شناخته می شوند و مصرف آب کمی نیز دارند.
  1. استاندارد های مناسب را در نظر بگیرید.

برای خرید شیرآلات کم مصرف حتما دقت کنید که شیرآلات مختلف تمامی استاندارد های لازم را داشته باشند. استاندارد های EPA بهترین نوع استاندارد برای تایید کیفیت یک محصول هستند؛ زیرا برای دریافت این استاندارد، محصول تحت شرایط خاص قرار می گیرد تا تایید شود که شیر واقعا در کاهش مصرف آب درست عمل خواهد کرد یا خیر. برخی از معیار هایی که برای دریافت استاندارد EPA در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  • یک سردوش حمام نباید بیشتر از 9.5 لیتر آب در دقیقه مصرف کند.
  • یک شیر آب سینک نباید بیشتر از 5.5 لیتر آب در دقیقه مصرف کند.
  • یک توالت کم مصرف نباید بیشتر از 5.5 لیتر آب در دقیقه مصرف کند.

شیرآلات کم مصرف-3

  1. هوشمندانه خریداری کنید.

برخی از شیرآلات کم مصرف ویژگی هایی دارند که آن ها را به شیرآلات هوشمند تبدیل می کند؛ برای مثال توالت های فلاش تانک دوگانه کم مصرف، دو دکمه فلاش دارند که علاوه بر مصرف کمتر آب به دلیل ساختار خود، می توانند موجب مصرف آب کمتر به دلیل ویژگی های خود شوند. دو دکمه فلاش در این توالت ها هر کدام مقدار آب مشخصی آزاد می کنند. دکمه اول معمولا 5.5 لیتر آب برای دفع زباله های جامد آزاد می کند. دکمه دوم حدود 3 لیتر آب برای دفع زباله های مایع آزاد می کند.

برای خرید شیرآلات کم مصرف توصیه می کنیم که حتما به ویژگی های شیرآلات نیز توجه داشته باشید.

جمع بندی

امروزه شیرآلات بسیار زیادی در بازار وجود دارند که کمتر از مدل های معمولی آب مصرف می کنند. این مدل شیرآلات کم مصرف، می توانند مصرف آب شما را حتی تا 60 درصد نیز کاهش دهند. شما با خرید این نوع شیرآلات می توانید هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید و هم در حفظ محیط زیست نقش موثری داشته باشید. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد شیرآلات کم مصرف توضیح دادیم.

1 فکر در مورد “درباره شیرآلات کم مصرف بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *