اجاق گاز های رومیزی که به آن ها گاز صفحه ای نیز گفته می شود، یکی از پرکاربرد ترین وسایل آشپزخانه هستند که برای پخت و پز کاربرد دارند. گاز های رومیزی به دلیل طراحی زیبا، ایمنی بالا و مصرف انرژی کمتر در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند. این اجاق ها مانند دیگر اجاق گاز ها از نظر تعداد شعله، جنس صفحه، نوع سوخت و امکانات جانبی دارای مدل های مختلفی هستند. در ادامه قصد داریم درمورد این که چگونه می توان یک اجاق گاز رومیزی مناسب انتخاب کرد، توضیح دهیم.

نکات مهم در انتخاب اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز رومیزی

  • ابعاد

اولین نکته مهمی که برای انتخاب گاز رومیزی باید به آن توجه داشت، ابعاد اجاق گاز است. اجاق گاز های رومیزی معمولا ابعادی در حدود 70، 80 و 60 سانتی متری دارند. بزرگترین مدل اجاق های رومیزی مدل های 80 سانتی متری هستند که امکان پخت ماهی در ظرف های بزرگ و در کنار آن جوشاندن پاستا و حتی بخارپز کردن سبزیجات را به صورت همزمان فراهم می کنند. این که اجاق گاز رومیزی با چه اندازه ای برای شما مناسب خواهد بود، بستگی به نیاز ها و تعداد غذایی که برای هر وعده می پزید دارد. البته دقت داشته باشید به غیر از نوع پخت و پز، اندازه کابینت شما نیز عامل تاثیر گذار مهمی در انتخاب اجاق گاز با اندازه مناسب است.

  • اجاق گازی یا القایی؟

یکی دیگر از مواردی که حین انتخاب اجاق باید به آن توجه داشت، این است که مدل های گازی برای شما بهتر هستند یا اجاق های القایی. اجاق گاز های القایی همانطور که از نامشان پیداست از فناوری گرمایش القایی استفاده می کنند. با این کار حرارت پخش نخواهد شد و مستقیما به ظرف شما خواهد رسید که این نوع حرارت دهی موجب مصرف بهینه انرژی خواهد شد. همچنین غذا به کمک اجاق گاز رومیزی القایی سریع تر گرم خواهد شد.

از دیگر مزایای اجاق های القایی می توان به تمیز کردن راحت تر سطح آن ها اشاره کرد. مدل های القایی دارای سطح شیشه ای صاف هستند که همین باعث می شود تمیز کردن آن ها بسیار راحت باشد. به همین دلیل به هیچ نوع پاک کننده خاصی نیاز نخواهید داشت و تنها با یک دستمال ساده نیز می توانید اجاق را تمیز کنید.

البته اجاق های القایی قیمت بالاتری نیز از مدل های گازی معمولی دارند. به طور کلی این شما هستید که باید با توجه به نیاز ها و بودجه خود از بین اجاق گاز رومیزی معمولی و مدل های القایی یکی را انتخاب کنید.

گازی یا القایی

  • تعداد شعله

اجاق گاز ها از نظر تعداد شعله نیز با یکدیگر متفاوت هستند. رایج ترین مدل ها که معمولا همه افراد آن را خریداری می کنند، مدل های 5 شعله اند که معمولا هم قدرتمند و هم کاربردی هستند؛ اما بسته به نیاز های شما ممکن است که مدل های 4 شعله نیز کافی باشد. برای این که بدانید چه نوع اجاق گاز رومیزی با چه تعداد شعله برای شما مناسب خواهد بود، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • میزان فضای آشپزخانه
  • تعداد اعضای خانواده و میزان غذایی که هر وعده می پزید.

اگر همیشه مهمان دارید و یا دوست دارید که زمان زیادی برای پختن غذا های خوشمزه صرف کنید، مدل های 5 شعله برای سبک زندگی شما مناسب خواهند بود؛ اما اگر فضای شما محدود است و خانواده کوچکی دارید، مدل های کوچک 60 سانتی متری که معمولا 4 شعله دارند نیز برای شما قابل استفاده اند.

  • رنگ و متریال

یکی دیگر از عواملی که می تواند روی انتخاب اجاق گاز رومیزی تاثیر بگذارد، متریال و رنگ آن است. این که چه رنگی مناسب خواهد بود، بستگی به سلیقه و دکوراسیون آشپزخانه شما دارد؛ اما برای انتخاب متریال مناسب باید به ویژگی های هر جنس توجه داشته باشید. مدل های شیشه ای ظاهری مدرن و ساده دارند و تمیز کردن آن ها نیز بسیار راحت است؛ اما اگر می خواهید که اجاق گازی با ظاهر سنتی تر داشته باشید، مدل هایی که از استیل ضد زنگ ساخته شده اند گزینه بهتری هستند.

  • نحوه تنظیم شعله

برخی از اجاق گاز ها دارای ویژگی هایی هستند که به شما این امکان را می دهند که شعله اجاق گاز رومیزی را به صورت دقیق تنظیم کنید. یک اجاق می تواند 9 حالت برای تنظیم قدرت شعله داشته باشد. در حالی که بقیه اجاق ها باید به صورت دستی تنظیم شوند. به همین دلیل حین انتخاب اجاق این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

تنظیم شعله

  • تمیز کردن اجاق گاز

اجاق گاز از جمله وسایلی است که نیاز به تمیز کردن مرتب و حتی روزانه دارد؛ زیرا به سرعت کثیف می شود. اگر می خواهید که اجاق گازتان خیلی سریع و بدون هیچ زحمتی تمیز شود، بهتر است که اجاق گاز رومیزی القایی را انتخاب کنید یا حداقل مدل های معمولی را انتخاب کنید که از شیشه ساخته شده باشند.

  • طراحی صنعتی شیک یا مدل های جدید

اجاق گاز نقش مهمی را در دکوراسیون و نمای کلی آشپزخانه شما ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل باید انتخاب خود را با دقت زیادی انجام دهید. به طور کلی شما از لحاظ حق انتخاب در طراحی اجاق گاز بین مدل های صنعتی شیک و کلاسیک و مدل های مدرن و جدید که از سبک مینیمالیسم پیروی می کنند، محدود هستید. بسته به دکوراسیون و سلیقه خود شما باید یکی از این دو نوع طراحی را انتخاب کنید.

  • قیمت

قبل از انتخاب اجاق گاز رومیزی حتما میزان بودجه خود را مشخص کنید. اجاق گاز ها بسته به نوع طراحی، تعداد شعله، اندازه، برند و از همه مهم تر القایی، گازی یا برقی بودن دارای مدل های مختلفی هستند. داشتن بودجه مشخص به شما کمک می کند تا بهترین اجاق را در رده قیمتی خودش انتخاب کنید.

جمع بندی

اجاق گاز های رومیزی به دلیل طراحی زیبا، ایمنی بالا و مصرف انرژی کمتر امروزه به گزینه های بسیار محبوبی تبدیل شده اند. اجاق های رومیزی نیز مانند اجاق های معمولی ویژگی های متنوعی دارند و دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. به همین دلیل برای انتخاب اجاق گاز رومیزی نیز باید به مواردی مانند تعداد شعله، جنس اجاق، قیمت و مواردی از این دست توجه داشته باشید تا بتوانید مدل مناسبی را خریداری کنید.

1 فکر در مورد “راهنمای خرید اجاق گاز رومیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *