اجاق گاز یک وسیله ضروری در همه خانه ها محسوب می شود. اجاق گاز ها به دلیل اهمیت بالای خود مدل های مختلفی دارند. یکی از مدل های رایج اجاق گاز که می توانیم آن را در بیشتر خانه های امروزی مشاهده کنیم، اجاق گاز های رومیزی هستند. اجاق ها بسیار مقاوم اند؛ اما دلایل مختلفی باعث خرابی آن ها می شود. در این مقاله قصد داریم درمورد دلایل و نحوه تعمیر اجاق گاز رومیزی بیشتر توضیح دهیم.

آیا اجاق گاز رومیزی ارزش تعمیر دارد؟

قبل از این که برای تعمیر اجاق گاز خود اقدام کنید، ابتدا باید یک سری موارد را در نظر بگیرید تا مشخص شود اجاق گاز شما ارزش تعمیر خواهد داشت یا خیر. عواملی مانند سن اجاق گاز، هزینه تعمیر و قیمتی که برای خرید اجاق پرداخت کرده اید بر ارزش تعمیر اجاق گاز تاثیر می گذارند. به طور کلی تعمیر اجاق گاز را تنها برای مدل های بالا رده و گران قیمت توصیه می کنیم. اگر اجاق ارزان قیمتی دارید که هزینه تعمیر آن بالا است، تعمیر اجاق گاز رومیزی دیگر منطقی نخواهد بود و بهتر است که به دنبال خرید یک مدل جدید باشید.

اما برخی از تعمیر ها نسبتا مقرون به صرفه تر اند و برخی نیز حتی به تعمیر فوری نیاز ندارند. برای مثال اگر یکی از شعله های اجاق گاز از کار بیفتد، شما هنوز هم می توانید از شعله های دیگر استفاده کنید. یکی از مواردی که می تواند روی ارزش تعمیر اجاق گاز رومیزی تاثیر بگذارد، ضمانت آن است. طبیعتا اگر اجاق گاز گارانتی داشته باشد، تعمیر کردن آن منطقی است. با شرکتی که اجاق را ضمانت کرده است، تماس بگیرید. برخی از شرکت ها تمامی هزینه های مربوط به تعمیر را پوشش می دهند و برخی نیز می توانند قطعه ها را به طور رایگان تعویض کنند.

آیا می توان در خانه اجاق گاز را تعمیر کرد؟

تعمیر اجاق گاز رومیزی

خیلی از افرادی که با مشکلات اجاق گاز رو به رو می شوند، سعی می کنند در اولین قدم خودشان اجاق گاز را تعمیر کنند. تعمیر اجاق گاز رومیزی بدون نیاز به تعمیرکار نیز امکان پذیر است. برخی از مشکلات اجاق گاز مانند گرفتگی یکی از مشعل های آن با یک تعمیر ساده مانند تمیز کردن، به سادگی امکان پذیر است. با این حال در صورت بروز مشکلات پیچیده تر مانند شکستن صفحه شیشه ای اجاق گاز یا خرابی صفحه کنترل، حتما باید از یک متخصص تعمیرکار کمک بگیرید. از مهم ترین مشکلاتی که برای حل آن ها به تعمیرکار متخصص نیاز است، می توان به شکسته شدن دستگیره اجاق، مشعل و… اشاره کرد.

رفع مشکل روشن نشدن مشعل ها

یکی از رایج ترین مشکل هایی که تعمیرکاران در تعمیر اجاق گاز رومیزی با آن مواجه می شوند، روشن نشدن مشعل های آن است. برای رفع این مشکل حتما نیازی نیست که با تعمیرکار تماس بگیرید؛ زیرا خودتان هم می توانید آن را در خانه حل کنید.

به طور کلی مشعل های اجاق گاز برای این که روشن شوند به سه چیز نیاز دارند:

  • اکسیژن
  • جرقه
  • گاز

نبود یکی از این موارد باعث می شود مشعل ها روشن نشوند. برای تعمیر اجاق گاز رومیزی به این وسایل نیاز دارید:

  • سنباده نرم
  • چراغ قوه
  • گیره کاغذ
  • برس سیمی

تعمیر اجاق گاز

برای این که بتوانید مشکل روشن نشدن مشعل های اجاق گاز رومیزی خود را برطرف کنید، طبق این مراحل پیش بروید:

  • قدم اول

در اولین قدم باید فلز رویه اجاق گاز را بردارید و با دقت روی حوله ای روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید.

  • قدم دوم

در مرحله دوم باید درپوش مشعل را بردارید. سپس آن را به خوبی با یک سنباده نرم یا برس سیمی تمیز کنید.

  • قدم سوم

در مرحله سوم باید دهانه مشعل اجاق گاز را تمیز کنید. برای تعمیر اجاق گاز رومیزی با نور چراغ قوه خود به خوبی مشعل اجاق گازرا بررسی کنید. باید یک فلز برنجی به شکل شش ضلعی براق با حفره ای در وسط را پیدا کنید این قطعه دهانه مشعل گاز است. پس از پیدا کردن این قطعه یک گیره کاغذ صاف شده را در دهانه مشعل اجاق گاز قرار دهید. گیره کاغذ را به آرامی چند دور بچرخانید تا اگر گرفته است، باز شود.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که گیره کاغذ به هیچ عنوان نباید با فشار وارد دهانه مشعل گاز شود؛ زیرا نباید حفره دهانه مشعل بزرگ شود. در غیر این صورت برای تعمیر اجاق گاز رومیزی نیاز به یک تعمیرکار متخصص خواهید داشت.

تعمیر گاز رومیزی-3

  • قدم چهارم

در قدم چهارم باید درپوش مشعلی را که به خوبی تمیز شده است، روی مشعل اجاق گاز قرار دهید. مطمئن شوید که درپوش کاملا صاف روی اجاق قرار می گیرد. اگر درپوش صاف و به درستی روی مشعل قرار نمی گیرد، کمی آن را بچرخانید تا درست شود.

  • قدم پنجم

فلزی را که قبلا آن را روی پیشخوان قرار داده اید، مجددا روی اجاق گاز قرار دهید.

  • قدم ششم

آخرین قدم تعمیر اجاق گاز رومیزی امتحان کردن آن است. شعله اجاق گاز را روشن کنید. مشعل باید به سرعت روشن شود و شعله قوی تر و یکنواخت تر از قبل باشد. زیرا گیره کاغذ باید تمام موادی را که قبلا موجب گرفتگی شده بودند، از بین برده باشد.

جمع بندی

اجاق گاز های رومیزی ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند. برخی از این مشکلات را خودتان در خانه بدون نیاز به متخصص می توانید تعمیر کنید و برخی دیگر ممکن است آنقدر جدی باشند که به حضور یک تعمیرکار متخصص نیاز پیدا کنید. در این مقاله درمورد نحوه تعمیر اجاق گاز رومیزی در خانه هنگام بروز مشکلات کوچک و بزرگ توضیح دادیم و مراحل تعمیر آن را در خانه پس از ذکر وسایل مورد نیاز، مورد بررسی قرار دادیم. همچنین بیان نمودیم که در چه صورت تعمیر اجاق گاز ارزشمند خواهد بود و در چه صورت بهتر است از تعمیر آن صرف نظر کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *