سرویس بهداشتی، فضایی حیاتی در هر خانه‌ ای است که فراتر از کارکرد اولیه خود، می تواند با طراحی مناسب به فضایی زیبا تبدیل شود. با کمی خلاقیت و توجه به جزئیات، می ‌توان این فضا را به گونه ‌ای طراحی کرد که هم از نظر کاربردی ایده ‌آل باشد و هم حس زیبایی و لطافت را به ارمغان بیاورد. البته برای طراحی دیزاین آن باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید تا بتوانید آن را زیبا طراحی کنید. ما در این مقاله به برخی از نکاتی که در دیزاین سرویس بهداشتی باید به آن ها دقت کنید، اشاره خواهیم کرد.

دیزاین کردن سرویس بهداشتی

دیزاین سرویس بهداشتی

در مراحل ساخت خانه احتمالا ایده‌ های کلی در مورد انواع محصولات، رنگ‌ ها و سبک‌ های مورد علاقه خود را به دست آورده ‌اید. گام بعدی، مشخص کردن محصولات مورد نیاز و تعیین محل دقیق قرار گیری آن‌ ها است. این کار را می ‌توان به ترتیب منطقی انجام داد.

  • محل قرار گیری توالت

یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید، ابعاد توالت فرنگی و محل قرارگیری آن است. این موقعیت معمولا با توجه به لوله فاضلاب تعیین می ‌شود. در اکثر موارد، قرار دادن توالت در محل خروج لوله فاضلاب از سرویس بهداشتی بسیار راحت‌ تر از در نظر گرفتن چیدمانی متفاوت است. اگر با فضای کمی رو به رو هستید، توالت فرنگی وال هنگ یا دیواری می ‌تواند گزینه مفیدی باشد. این نوع توالت ‌ها نسبت به توالت‌ های فرنگی با مخزن متصل، فضای کمتری اشغال می ‌کنند و به صرفه‌ جویی در فضا کمک می ‌کنند.

  • سایر وسایل سرویس بهداشتی

برای دیزاین سرویس بهداشتی پس از تعیین محل توالت، باید سایر محصولاتی را که می‌ خواهید در سرویس بهداشتی خود داشته باشید، انتخاب کنید. این محصولات می‌ توانند شامل این موارد باشند:

  • بیده
  • نوع لگن
  • کابینت و قفسه‌ های سرویس بهداشتی
  • وان حمام
  • دوش

همچنین پرسیدن سوالات زیر می تواند به شما کمک کند تا دیزاین بهتری برای سرویس بهداشتی خود انجام دهید:

  • آیا فضای کافی برای قرار دادن دو واحد کابینت روشویی وجود دارد؟
  • آیا داشتن وان حمام و دوش جداگانه ضروری است؟
  • آیا وان حمام ترکیبی با دوش برای فضای شما مناسب ‌تر است؟
  • آیا حذف کامل وان حمام و اختصاص فضای بیشتر به یک دوش بزرگ و لوکس از نوع کابین دوش، گزینه ‌ای قابل تامل است؟

ضروریات در مقابل تجملات

دیزاین سرویس بهداشتی

نکته مهم بعدی در دیزاین سرویس بهداشتی، انتخاب وسایل ضروری به جای وسایل صرفا تزئینی است. در طراحی سرویس بهداشتی، برخی محصولات ضروری هستند. به عنوان مثال، توالت و روشویی از موارد الزام ‌آور و استاندارد به شمار می ‌روند. اما اگر صرفا به دوش حمام نیاز دارید، وان حمام شاید جزء ضروریات نباشد. اگر در حال طراحی حمام اصلی هستید، وان یا دوش حمام ضروری است؛ اما لزوما به هر دو نیاز نخواهید داشت.

“تجملات” در طراحی سرویس بهداشتی شامل مواردی مانند کابینت و قفسه ‌های حمام، حوله خشک ‌کن برقی و لوازم جانبی است. این عناصر برای بخشیدن زیبایی بیشتر به سرویس بهداشتی و تسهیل امور روزمره شما در نظر گرفته می ‌شوند. انتخاب تمامی این موارد کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

رسم چیدمان روی کاغذ

اگر می خواهید دیزاین سرویس بهداشتی شما به دقیق ترین شکل ممکن انجام شود، می توانید همه چیز را روی کاغذ رسم کنید. برای درک بهتر ابعاد فضا، می ‌توانید به سادگی با استفاده از یک کاغذ شطرنجی، طرح نهایی سرویس بهداشتی خود را ترسیم کنید. ابعاد دقیق حمام خود را روی کاغذ با رعایت مقیاس رسم نمایید. بدین ترتیب، به سرعت با پلان کف و محل مناسب قرارگیری تجهیزات آشنا خواهید شد.

هرگونه پنجره، درب، طاقچه، سقف‌ های شیب ‌دار و غیره را در طراحی خود بگنجانید. برای سهولت کار، می‌ توانید اشکال کاغذی را مطابق با مقیاسی که برای ترسیم فضای حمام خود در نظر گرفته ‌اید، برش دهید و سپس آن ‌ها را درون پلانتان جایگذاری کنید. ابعاد کامل اقلام انتخابی شما به طور واضح در صفحه مربوط به هر محصول نمایش داده می ‌شود.

ایده های جالب برای دیزاین سرویس بهداشتی

ایده های جالب

برای دیزاین سرویس بهداشتی ایده های زیادی وجود دارد. در ادامه برخی از این ایده ها را نام خواهیم برد.

  • پوشاندن وان حمام

ممکن است پنهان کردن وان حمام یا کابین دوش قدیمی پشت یک پرده حمام وسوسه کننده به نظر برسد؛ اما به این نکته توجه کنید که کنار گذاشتن پرده و جایگزین کردن آن با یک پارتیشن شیشه ‌ای شفاف و بدون مانع، می ‌تواند با “گسترش” حس فضا، چشم را فریب دهد.

هنگامی که وان حمام را با پرده دوش می ‌پوشانید، همچنین پتانسیل تزئینی خودِ دیواره دوش را از دست می ‌دهید. استفاده از کاشی ‌های رنگی یا کاشی ‌های طرح ‌دار برای دیواره دوش، راهی عالی برای بخشیدن انرژی و روح به یک حمام کوچک است.

  • استفاده از نورپردازی

در یک سرویس بهداشتی کوچک، بخش قابل توجهی از فضا توسط دوش یا وان حمام اشغال می ‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، عاقلانه است که خود دوش یا وان حمام را به عنصری برجسته و چشم‌ گیر تبدیل کنید. یکی از بهترین راه هایی که می توانید برای دیزاین سرویس بهداشتی و برجسته کردن دوش یا وان حمام انجام دهید، استفاده از نورپردازی است.

به کمک یک طراح فضای داخلی شما می توانید از نورپردازی سرویس بهداشتی به بهترین نحو استفاده کنید و سرویس بهداشتی را خاص و زیبا نشان دهید.

  • استفاده از کابینت

یکی از بهترین راه ها برای دیزاین سرویس بهداشتی استفاده از روشویی کابینتی است. اگر در سرویس بهداشتی خود فضای کافی دارید، ارزش این را دارد که در آن کابینت قرار دهید. کابینت های زیبا و کوچک که می توانند فضای کمی را اشغال کنند؛ اما در عوض فضای ذخیره سازی زیادی ارائه می دهند. شما می توانید بسته به سبک طراحی سرویس بهداشتی و خانه خود یک کمد با طراحی زیبا انتخاب کنید.

جمع بندی

سرویس بهداشتی یکی از مهم ترین قسمت های خانه شما است. به همین دلیل طراحی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای این که بتوانید طراحی داخل فضای سرویس بهداشتی را انجام دهید، می توانید به از نکات مختلفی که در این مقاله نام بردیم، استفاده کنید تا یک سرویس بهداشتی زیبا و شیک داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *