در دنیای امروز که با کمبود منابع آبی رو به رو هستیم، استفاده بهینه از آب اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. یکی از راه‌ های ساده برای صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از فلاش تانک دو زمانه به جای فلاش تانک ‌های معمولی است. فلاش تانک ‌های دو زمانه، با دارا بودن دو دکمه یا اهرم مجزا، امکان تخلیه آب با حجم ‌های مختلف را فراهم می ‌کنند. به این ترتیب، می ‌توان برای دفع فضولات مایع از حجم کم آب و برای دفع فضولات جامد از حجم بیشتر آب استفاده کرد. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد فلاش تانک دو زمانه توضیح خواهیم داد.

فلاش تانک دو زمانه چیست؟

فلاش تانک دو زمانه

فلاش تانک توالت ‌های امروزی با قابلیت دو حالته (گاهی اوقات با عنوان سیفون دوستدار محیط زیست شناخته می ‌شوند)، بر خلاف فلاش تانک های سنتی با یک دکمه (که معمولا با هر بار فلاش، ۶ لیتر آب مصرف می‌ کند)، به شما امکان کنترل بر مصرف آب را می ‌دهند. این نوع فلاش تانک ها که معمولا در توالت‌ های فرنگی متصل (رایج ‌ترین نوع در ایران) یافت می ‌شوند، به جای اهرم، دارای دو دکمه هستند.

یک دکمه برای فلاش کم‌ حجم در فلاش تانک دو زمانه (حدود ۳/۴ لیتر) مناسب برای فضولات مایع کاربرد دارد، در حالی که دکمه دیگر با فلاش پر حجم (حدود ۶ لیتر) برای دفع فضولات جامد استفاده می ‌شود. این ویژگی به شما این امکان را می ‌دهد تا میزان مصرف آب را با نیاز خاص خود تطبیق دهید و از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.

در توالت ‌های فرنگی با مخزن مخفی یا دیواری، دکمه ‌های فلاش تانک به بدنه توالت متصل نیستند و می ‌توان آن‌ ها را به صورت جداگانه برای هماهنگی با طراحی کلی حمام خود انتخاب کنید. با استفاده از فلاش تانک دو زمانه، به طور بالقوه می ‌توانید تا ۳۰ درصد در مصرف آب نسبت به مدل ‌های سنتی صرفه‌ جویی کنید که در نهایت منجر به کاهش هزینه ‌های قبض آب می شود.

نحوه استفاده از فلاش تانک دو زمانه جفت شده

  • برای دفع فضولات مایع
  1. پیش از اقدام به فلاش، درب توالت را پایین بیاورید تا از انتشار میکروب ‌ها در هوا جلوگیری شود.
  2. دکمه کوچک ‌تر از دو دکمه فلاش را فشار دهید
  3. دکمه را رها کنید. فلاش تانک توالت با حجم کم آب عمل کرده و بعد از مدت کمی برای فلاش بعدی دوباره پر خواهد شد.
  • برای دفع فضولات جامد
  1. پیش از اقدام به فلاش، درب توالت را پایین بیاورید تا از انتشار میکروب ‌ها در هوا جلوگیری شود.
  2. دکمه بزرگ ‌تر از دو دکمه فلاش را فشار دهید.
  3. دکمه را رها کنید. سیفون توالت با حجم بیشتری از آب عمل کرده و بعد از مدت کمی برای فلاش بعدی دوباره پر خواهد شد.

نحوه استفاده از فلاش تانک دو زمانه دیواری

فلاش تانک دو زمانه

این سیستم فلاش تانک دو زمانه از یک دکمه بزرگ (به اندازه‌ ای بزرگ که حتی با انگشت شست ‌های بزرگ نیز به راحتی قابل فشار دادن است) و یک دکمه‌ کوچک ‌تر به شکل هلال (که از پلاستیک ساخته شده است) تشکیل شده است. به طور ایده ‌آل، این دکمه‌ کوچک ‌تر باید در کناره‌ دکمه‌ بزرگ (مانند تصویر بالا) قرار گیرد.

ممکن است در نگاه اول مشخص نباشد، اما دکمه‌ پلاستیکی کوچک ‌تر، هنگامی که همراه با دکمه‌ بزرگ فشار داده شود، فلاش با حجم کم‌ تر آب را فعال می ‌کند که برای اکثر موارد دفع فضولات مناسب است. با این حال، اگر به فلاش با حجم بیشتر آب نیاز دارید، به راحتی دکمه‌ اصلی را بدون فشار دادن دکمه‌ پلاستیکی کوچک ‌تر، فشار دهید.

در ادامه، دستورالعمل‌ های دقیقی در مورد نحوه‌ استفاده از این نوع فلاش تانک دو زمانه برای توالت فرنگی با مخزن مخفی یا دیواری ارائه شده است.

  • برای دفع فضولات مایع
  1. پیش از اقدام به فلاش، درب توالت را پایین بیاورید تا از انتشار میکروب‌ ها در هوا جلوگیری شود
  2. هر دو دکمه فلاش را فشار دهید. دکمه‌ اصلی به همراه دکمه‌ کوچک ‌تر هلال شکل (پلاستیکی) را به طور همزمان فشار دهید.
  3. دکمه ها را رها کنید. سیفون توالت با حجم کم آب عمل کرده و پس از مدت کوتاهی برای فلاش بعدی دوباره پر خواهد شد.
  • برای دفع فضولات جامد
  1. پیش از اقدام به فلاش، درب توالت را پایین بیاورید تا از انتشار میکروب ‌ها در هوا جلوگیری شود.
  2. فقط دکمه‌ اصلی فلاش را فشار دهید. دکمه‌ کوچک ‌تر هلال شکل (پلاستیکی) را فشار ندهید.
  3. دکمه را رها کنید. سیفون توالت با حجم بیشتری از آب عمل کرده و پس از مدت کوتاهی برای فلاش بعدی دوباره پر خواهد شد.

مدل های مختلف دکمه فلاش تانک دو زمانه

مدل های مختلف

همان طور که پیش ‌تر اشاره شد، در طراحی توالت ‌های فرنگی با مخزن مخفی یا دیواری، شما می‌ توانید نوع دکمه فلاش را که ترجیح می ‌دهید انتخاب کنید. گرچه طیف وسیعی از طرح‌ ها برای دکمه‌ های فلاش تانک دو زمانه وجود دارد، اما عملکرد کلی آن‌ ها مشابه است. حتی در توالت ‌های عمومی مانند آن‌ هایی که در کافه، سینما، مراکز تفریحی یا رستوران پیدا می ‌کنید. دراغلب موارد، شما معمولا دو دکمه، یکی بزرگ و دیگری کوچک، مشاهده خواهید کرد. دکمه‌ کوچک فلاش با حجم کمتر آب را فعال می ‌کند، در حالی که دکمه‌ بزرگتر فلاش با حجم بیشتر آب را به کار می ‌اندازد.

همچنین جالب است بدانید که پس از پاندمی ویروس کرونا تقاضا برای فناوری‌ های بدون لمس در حمام افزایش یافته است. در بسیاری از توالت ‌های عمومی، فلاش ‌های لمسی با حسگر حرکتی وجود دارند. حتی می‌ توانید فناوری مشابهی را با توالت ‌های الکترونیکی و مزایای آن داشته باشید.

جمع بندی

فلاش تانک دو زمانه جایگزینی مدرن برای سیفون ‌های سنتی هستند که به شما امکان می‌ دهند تا با توجه به نیازتان، از حجم کم یا زیاد آب برای شست و شوی کاسه توالت استفاده کنید. با این کار به صرفه جویی در مصرف آب کمک می کنید. این نوع سیفون‌ ها با دو دکمه مجزا یا یک دکمه دو حالته عرضه می ‌شوند که دکمه کوچک ‌تر برای فلاش کم ‌حجم (معمولاً حدود 3 تا 4 لیتر) و دکمه بزرگ ‌تر برای فلاش پر حجم (معمولاً حدود 6 تا 8 لیتر) کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *