سرویس بهداشتی، فضایی است که به طور مکرر مورد استفاده قرار می ‌گیرد و حفظ بهداشت و تهویه مناسب آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی های سرویس بهداشتی لاکچری تهویه مناسب و خوب می باشد. تهویه نامناسب سرویس بهداشتی می‌ تواند به انباشت بو های نامطبوع، رشد قارچ و کپک و افزایش رطوبت منجر شود. این موارد علاوه بر ایجاد احساس ناخوشایند، برای سلامتی مضر هستند. برای تهویه سرویس بهداشتی لازم است که به یک سری نکات توجه داشته باشید. ما در این مقاله درمورد نکات مهم برای نصب سیستم تهویه در سرویس بهداشتی توضیح خواهیم داد.

نشانه های تهویه نامناسب در سرویس بهداشتی

تهویه سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی با تهویه نامناسب، معمولا با یک یا چند مورد از علائم زیر که حاکی از رطوبت بیش از حد است، شناخته می ‌شود:

  • هوای مرطوب: سنگینی و نمناکی هوا پس از استحمام نشانه‌ تهویه ضعیف است.
  • کپک و قارچ: رشد کپک و قارچ روی سطوح، به ویژه در گوشه ‌ها و درز ها، نشان‌ دهنده‌ رطوبت دائمی و تهویه ناکافی است.</li> <li>بوی نامطبوع: تهویه نامناسب سبب ماندگاری بو های ناخوشایند در سرویس بهداشتی می‌ شود.
  • کنده شدن کاغذ دیواری: رطوبت بالا باعث کنده شدن و آسیب به کاغذ دیواری می ‌شود.
  • پوسته شدن رنگ: رطوبت زیاد می ‌تواند موجب پوسته شدن و ترک خوردن رنگ شود.
  • لکه‌ های سقف: لکه ‌های ناشی از رطوبت روی سقف، نشان ‌دهنده‌ عدم خروج درست بخار آب از سرویس بهداشتی است.
  • کفپوش آسیب ‌دیده: رطوبت دائمی می‌ تواند موجب نرم شدن یا آسیب به کفپوش شود.
  • تشکیل بخار آب روی سطوح عمودی: ایجاد بخار بر دیوار ها و در های سرویس بهداشتی، نشانه‌ تهویه نامناسب است.

چنانچه با تعدادی از مشکلات ناشی از رطوبت در سرویس بهداشتی خود مواجه هستید، زمان آن رسیده است تا به فکر رفع مشکلات تهویه و بازسازی سرویس بهداشتی باشید.

توجه:

بهبود تهویه سرویس بهداشتی ، همیشه برای رفع کامل مشکلات ناشی از کپک و قارچ کافی نیست. برای دستیابی به بهترین نتیجه لازم است نواحی آلوده را به طور کامل تمیز کنید و از هرگونه کپک پاک‌ سازی نمایید. سپس اقدام به نصب سیستم تهویه کنید.

اصول تهویه مناسب در سرویس بهداشتی

برای خروج کامل رطوبت از سرویس بهداشتی، موارد زیر را رعایت کنید:

انتخاب فن مناسب

اولین گام در تهویه مناسب سرویس بهداشتی، انتخاب فن خروج هوا (هود) با اندازه‌ مناسب است. همانطور که اندازه و شکل سرویس ‌های بهداشتی متفاوت است، فن‌ های خروج هوا نیز تنوع دارند. نصب یک فن با قدرت مکش پایین، مطمئنا سرویس بهداشتی شما را در معرض رطوبت بیش از حد قرار می ‌دهد.

فن‌ های تهویه سرویس بهداشتی بر اساس واحد  CFM (متر مکعب بر دقیقه) رتبه‌ بندی می ‌شوند. این عدد نشان می ‌دهد که فن می ‌تواند چه مقدار هوا را در یک مدت زمان مشخص جا به جا کند. با افزایش متراژ سرویس بهداشتی، قدرت مکش فن (CFM) نیز باید افزایش یابد. در ادامه، راهنمای مناسبی برای انتخاب فن بر اساس متراژ و ابعاد سرویس بهداشتی آورده شده ‌است:

  • ۴۵ متر مربع و کمتر: 50 CFM
  • ۴۶ متر مربع تا ۷۵ متر مربع:  70-80 CMF
  • ۷۶ متر مربع تا ۱۰۵ متر مربع:  110 CMF
  • بیشتر از ۱۰۵ متر مربع:  150 CMF

در صورت تردید، بهتر است از فنی با قدرت مکش بیشتر از نیاز استفاده کنید؛ زیرا فن کم‌ توان نمی ‌تواند رطوبت را به طور کامل خارج کند. همچنین برای نصب سیستم تهویه سرویس بهداشتی علاوه بر قدرت مکش، به بازدهی انرژی، میزان صدا و هر ویژگی خاص دیگری که مد نظر دارید، مانند چراغ، گرم‌ کننده و حسگر رطوبت توجه کنید.

اگر روشن و خاموش کردن مداوم فن را فراموش می ‌کنید، فن با حسگر رطوبت انتخاب مناسبی برای شماست. این فن ‌ها به طور خودکار با رسیدن رطوبت به سطح معینی، روشن و پس از کاهش رطوبت خاموش می ‌شوند.

فن مناسب

باز کردن پنجره

در صورت وجود پنجره در سرویس بهداشتی، برای تهویه بیشتر و جریان هوای تازه در صورت امکان آن را باز کنید. با این حال همچنان باید فن خروج هوا را روشن نگه دارید. باز کردن پنجره در کنار روشن بودن فن، باعث افزایش جریان هوا می ‌شود. فن، هوا را به سمت بیرون هدایت می‌ کند و هوای تازه از راه پنجره وارد می‌ شود. این جریان هوای بیشتر، رطوبت اضافی را سریع ‌تر از زمانی که تنها فن یا پنجره باز باشد، خارج می ‌کند.

خشک کردن کف و سطوح

باقی ماندن آب در وان، سینک، دوش و حتی کف، باعث می ‌شود تا هوای سرویس بهداشتی برای مدت زمان بیشتر و کاملا غیر ضروری مرطوب باقی بماند. حتی با روشن بودن فن، آب همچنان تبخیر می شود و تا مدت ‌ها پس از بین رفتن، رطوبت آن در هوا باقی می ماند. برای جلوگیری از این مشکل، همیشه بلا فاصله آب ‌های روی سطوح را خشک کنید.

نصب فن دور از دید (اینلاین)

در بررسی تهویه سرویس بهداشتی اگر صدای فن برایتان آزار دهنده است، می ‌توانید نصب یک فن دور از دید (اینلاین) را در نظر بگیرید. این فن ‌ها معمولا در مکان دوری مانند زیرشیروانی نصب می ‌شوند. فن ‌های دور از دید مانند فن ‌های معمولی با روشن شدن، هوا را از سرویس بهداشتی بیرون می‌ کشند. اما به دلیل دور بودن این نوع فن از سرویس بهداشتی، تنها صدای جابجایی هوا به گوش می ‌رسد.

روشن نگه داشتن فن به مدت کافی

باید فن سرویس بهداشتی را قبل از روشن کردن دوش روشن کنید. با این حال برای خروج موثر هوای مرطوب از سرویس بهداشتی، لازم است فن را بعد از بستن دوش نیز برای چند دقیقه روشن نگه دارید. در برخی موارد، روشن گذاشتن فن به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت پس از خروج از حمام توصیه می ‌شود.

جمع بندی

حفظ تهویه مناسب در سرویس بهداشتی، برای سلامتی و آسایش ساکنین منزل ضروری است. رطوبت بیش از حد می ‌تواند منجر به رشد کپک و قارچ، ایجاد بوی نامطبوع و آسیب به مصالح شود. انتخاب فن مناسب با قدرت مکش کافی، اولین قدم برای تهویه مطلوب است. تهویه باعث بهتر شدن دیزاین سرویس بهداشتی می شود. فن ‌ها بر اساس متراژ سرویس بهداشتی و میزان رطوبت آن انتخاب می ‌شوند. علاوه بر فن، باز کردن پنجره در صورت امکان، خشک کردن سطوح مرطوب و استفاده از فن‌ های دور از دید (اینلاین) برای کاهش صدا، از جمله راهکار های موثر برای تهویه مناسب سرویس بهداشتی هستند. ما در این مقاله برای آشنایی بهتر با تهویه سرویس بهداشتی درمورد نکاتی که به شما کمک می کنند تا سرویس تهویه بهتری داشته باشید توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *